2015 September 14

A DJ, akit rendszeresen hívnak Ibizára zenélni – Tornai Bence, az ElectriCity kurzus oktatója

DJ Moon, azaz Tornai Bence nevét már nemzetközi szinten is jegyzik. DIY-mentalitásának és fáradhatatlan marketingmunkájnak köszönhetően ma már egész szezonokra hívják Ibizára zenélni. A Budapest jelenleg legdivatosabb belvárosi klubjait (Trafiq, Raqpart, Akvárium Klub, Ötkert stb.) képviselő fiatal DJ-generáció egyik legkarakteresebb képviselője. Emellett a Deep In The City és a Love Is All partisorozatok megálmodója, szervezője. A Zeneipari Hivatal blogjának arról beszélt, hogyan kezdte pályáját, milyen készségekre van szüksége egy sikeres DJ-nek. 

Hogyan kerültél közel az elektronikus zenei színtérhez?

Az elektronikus zenéhez 2005-ben kezdtem közelebb kerülni. Mindig is nyitott voltam az új dolgokra, főleg, ha zenéről van szó. Akkoriban a rock és a metál volt a középpontban, de egy alkalommal elkerültem Vácra, ahol egy ismerősöm megmutatta nekem Tiesto híres “Just Be Release” koncertfelvételét, és egyből beleszerettem. Abban a pillanatban fogant meg bennem a gondolat, hogy ezzel kell foglalkoznom. Ez lett az álmom, a célom, az életem.

Mi a legnagyobb kihívás, amivel egy pályakezdő DJ-nek meg kell küzdenie?

Nagyon hosszú utat járunk be addig, mire a zenei ízlésünk kiforrottá válik, és utána legalább még egyszer annyi utat járunk be, mire olyat alkotunk, amivel jó esetben már mi magunk teremthetjük a trendet és mutathatjuk az irányt másoknak. Az igazság az, hogy fel kell fedeznünk és meg kell értenünk, éreznünk kell ennek a szakmának a mivoltját, mondanivalóját, értelmét, célját, majd mindezt hitelesen, kitartóan és önzetlen szeretettel közvetíteni, építeni. A leganyobb kihívás egy pályakezdőnek az lehet, hogy mindezt megértse, és elszánja magát arra, hogy végig csinálja.

tornai_benceMilyen felkészültség szükséges szerinted ahhoz, hogy nemzetközi szinten is tudjon egy DJ érvényesülni?

Maximális felkészültség szükséges minden téren. DJ-ként minden technikai tudást el kell sajátítani, hogy soha ne érjen minket váratlan meglepetés, ellenben mi mindig meglepetésben részesíthessük a közönséget és a megrendelőket egyaránt. Mindig kell egy új, extra jelenség a produkcióba, amiről az emberek megismerik és egy idővel megjegyzik az előadót. Ne feledkezzünk meg arról, hogy minden egyes innováció a dj-t is örömmel tölti el, amitől a produkció minősége  növekszik. Ebben a legnagyobb segítséget a saját, egyéni zenei stílusunk, és előadásmódunk felfedezése és magas szintre való fejlesztése adhatja.

Mostanra már minden pályakezdőnek egyértelművé válik az a felismerés, hogy a DJ-nek már zenét is kell szereznie, hiszen a piac is ezt diktálja. Saját produktum nélkül a nemzetközi siker elérésének az esélye szinte nullára redukálódik. Ettől függetlenül még nem állítom azt, hogy nem lehet csak dj-ként előrelépni. Lehetséges, de egy idő után megreked az ember. Tehát hosszú távon mindenképpen az a kifizetődő, ha szerzünk zenéket, és/vagy saját live actet építünk fel.

Mindezek mellett szükséges legalább egy idegen nyelvet beszélni, nyilván esetünkben a legkézenfekvőbb és legfontosabb az angol, de aki szeret nyelveket tanulni és tudja, mi a célja, annak javasolt a német nyelv vagy a spanyol is.

Türelmesnek kell lenni, meg kell ismerni az embereket, világot kell látni, utazni kell, inspirálódni, tanulni és kapcsolatokat teremteni.

Miért tartod fontosnak, hogy egy DJ maga is birtokában legyen menedzsment ismereteknek?

Ma már Dunát lehet rekeszteni a sok booking- és artist ügynökséggel. Nyilván mindenkinek az álma az, hogy a legkomolyabb ügynökséghez elkerüljön, de az oda vezető út rendkívül rögös és hosszú. Rengeteg a kezdő ügynökség, sok a mohó, és sok olyan van, amelyik egyszerűen csak megbízhatatlan, komolytalan. Ahhoz, hogy az előadó elérje, hogy az igazán értékes ügynökségek felfigyeljenek rá, először az előadónak kell megértenie és megtanulnia, de legfőképpen átlátnia a szakma üzleti oldalát. Nyilván nem szükséges az, hogy ezzel kösse le magát a nap 24 órájában, és energiát vegyen el a zenei fejlődéstől, de nem is szabad elsiklani felette.

Amennyiben az előadó megtanulja a saját nevét felépíteni, és márkáját képviselni, úgy önmagában is eljuthat egy magasabb szintre, amivel pénzt, időt és energiát spórol meg magának, miközben sikerélménye van attól, hogy egyedül meddig jut el. Mindemellett ekkor már megvan a lehetősége is annak, hogy a ritka és értékes ügynökség fog jelentkezni az előadónál és ebben az esetben a tárgyalási feltételek is kedvezőbbek lehetnek. Egyről viszont sose feledkezzen meg senki: az előadó értékét elsősorban a zenei produktum és az emberi jellemzői fogják meghatározni.

Miért ajánlod az érdeklődőknek, fiatal DJ-knek és partyszervezőknek az ElectriCity kurzust? 

Az ElectriCity kurzus lehetőséget ad arra, hogy a kurzusvezetők valamint vendégelőadók megszerzett tapasztalatainak alapján edukálja a tehetségeket és irányt mutasson, legyen szó leendő karrierről, pályakezdésről, avagy már a szakmában hivatás szerűen működő előadóról. A tapasztalatok átadása pedig az egyik legpozitívabb és integrálhatóbb lehetőség, amit valaki kaphat, ugyanis azok a tapasztalatok hosszú idő és kemény munka árán, áldozatokkal, és sikerekkel együtt születtek meg. Mindemelett úgy gondolom, hogy ezzel a hazai piac fejlődését is szolgálja a kurzus és ez egy nemes cél.

Ha az interjút olvasva számtalan kérdésed merült fel, talán érdemes beiratkoznod az ElectriCity – Elektronikus zenei menedzsment kurzusra. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált képzés legközelebb 2015. október 19-én indul. Bővebb információ az alábbi katalógusban.