2014 October 28

Öt saját szakember, akire már a zeneipari projekted indításától szükséged van – I. rész

Morcz Fruzsina, a Zeneipari menedzsment kurzus vezetőjének írása

Mikor elindítod a produkciód – legyen az életed első saját zenekara, az első menedzselt előadód vagy az első saját rendezvénysorozatod –, nagyon fontos, hogy minden megjelenéseddel letisztult imidzset építs és profizmust sugározz, már a legeslegelső pillanattól. Zenészek, előadók gyakran idegenkednek a marketingtől vagy a letisztult, kitalált grafikai imidzstől, azonban mindig elfelejtik, külföldi kedvenc előadóik azért is juthattak el hozzájuk, mert a minőségi zenén túl a “termékcsomagolásuk” is bizalmat keltő volt. Nem ördögtől való a minden szempontból (azaz nem csak zeneileg) minőségi produkció: a Metallica, Beck, The Black Keys, PJ Harvey, a Faith No More, de még a CocoRosie is dolgozik ezekkel az elemekkel. Az igényes grafikai megjelenés, a professzionális fényképek, megfelelően hangosított koncertek zeneipari szakembereknek azonnal értelmezhető üzenetet közvetítenek (azaz: ki ez a produkció, mennyire tudatos, érdemes-e velük együtt dolgozni stb.), a közönségnek pedig egy minőségi értéket sugallnak (legalább tudattalanul, de meglepődnél, mennyire sokszor akár a megfogalmazható minőségbéli csalódásig). Ahhoz, hogy ne csak profi legyél, hanem annak is látszál, ha magad menedzseled vagy akár van is menedzsered (de előfordulhat, hogy egyszer majd elválnak útjaitok) vagy ha zenei szervező vagy: ismerned kell a zeneipar szempontjából jelentős és aktuális technikai lehetőségeket és azok használatát (például Vimeo kontra YouTube; wordpress honlap-alap kontra weboldalépítés; zenei lejátszók beágyazása stb.); az aktuális grafikai trendeket (például milyen betűtípusokat használnak mostanában, milyen grafikai elemeket szokás alkalmazni stb.); célszerű legalább alapszinten ismerni a videóanyagok szerkesztési lehetőségeit (feliratozás, vágások, kezdő- és záróképek stb.); a használható hangtechnikai felszereléseket (a saját monitorkeveréstől a fülmonitorig); a honlapfelépítési és -szerkesztési elveket. Ez már csak azért is fontos, hogy meg tudd fogalmazni a kéréseid a veled dolgozó adott szakembernek, ismerd a minimálisan elvárható szakkifejezéseket (vágókép, vízjel, taggelés stb.), így komolyabbnak is tűnsz és még instruálni is tudod a megbízott szakembert. Sőt, profinak csak az tűnhet, aki szakmailag képben van, ismeri a zeneipari változásokat, a szükséges eszközöket, aki képzi magát, aki tájékozódik, igényes a munkájára és a szakmai tudására, tájékozottságára. Öt olyan szakembert mutatok be a következő öt hétben, akikre a projekted (legyen az életed első menedzseri megbízása vagy egy saját zenekar) indításától szükséged van. Ők azok, akik támogatják a produkciód sikerét és segítenek felépíteni a saját vagy az előadód karrierjét. Sose feledd el nekik ezt meghálálni. 1. Szükséged van egy (nagyon jó és modern felfogású) grafikusra! Márcsak ha nem akarod a Poszterparádé Facebook-oldalon végezni… A grafikus az, aki a vizuális imidzsed egyik legfontosabb kialakítója. Az ő munkáival – már  ha nem egy fesztiválon vagy egy klubkoncerten lát és hall téged először – találkozik először egy potenciális rajongó: legyen az egy Facebook-oldal és azon a borítókép; egy hirdetés; a Spotify-on egy avatar (már ha egy kép az és nem egy fotó, de erre még visszatérek) vagy egy utcai plakát… Sose felejtsd el, mekkora figyelmet fordított a Bob Marleyt felfedező és egész életében mögötte álló kiadó, az Island Records vezetője, Chris Blackwell arra, hogyan néznek ki az általuk kiadott lemezek borítói… Tisztában volt vele, a vizuális megjelenés legalább olyan fontos, mint a zenei tartalom (ezért, ha a borító sikerült jobbra, mint a felvett hanganyag, bizony vissza is küldte a zenekart vagy az előadót a stúdióba dolgozni… True story!) Blackwell (vizuális) maximalizmusának köszönhetően olyan legendás lemezborítók készültek az Island Records műhelyében, mint a képen látható Bob Marley-lemez öngyújtója, ami maga a lemeztok. Zenei marketing ősprobléma, hogy a zenei produktum (legyen az egy lemez, vagy egy koncert), amit kínálunk, igazán hallgatva ismerkszik meg és emiatt a marketingje is jóval komplikáltabb. Egy fesztivál vagy speciális események – például lemezbemutató, speciális megszólalás vagy speciális helyszín, évforduló stb. – esetében jóval könnyebb dolgunk van, hiszen ott a (társasági) élmény mint mézesmadzag meg a speciális, egyszeri esemény. (Mi például heteken át tanulunk erről a Zeneipari menedzsment kurzuson, hogyan is lehet jól marketingezni egy-egy friss EP-t, zenekart.) Gyakran azonban az, amibe a zenekarral vagy a produktumunkkal ismerkedő először belefut, egy képi-vizuális tartalom. Ennek igényessége, modernsége, profi kidolgozottsága (a betűtípustól a színeken át egészen a különböző grafikai elemek alkalmazásáig és azok elhelyezéséig) is ad egy benyomást annak, aki a zenekarral zene nélkül találkozik és sokszor ez is meggyőzheti a szemlélődőt arról, hogy érdemes a kiválasztott zenei terméket megvenni. Legtöbbször ez nem is tudatos, hanem tudattalan hatás, azonban ennek az ellenkezője is előfordul: lemezgyűjtő közösségekben (és zeneőrültek között) gyakori, hogy az ismeretlen lemez mellett a gyűjtők a borító alapján döntenek, a másik, rondább borítójú, szintén ismeretlen lemezzel szemben, azaz szándékosan választják a “szebbet”, az igényes grafikai munkából az igényes zenei megszólalásra következtetve. (Valamit csak tudott Chris Blackwell…) A szép grafika csemege a szemnek: engedd a rajongódnak, hogy vizuális élvezete és öröme legyen a lemezborítódban, plakátodban – örömmel is ossza meg azt egy közösségi média felületen, az instagramon, a blogján, vagy tegye ki a szobájában. Még akkor is, ha az adott rajongó ismeri a produkciót, fontos, hogy egy minőségi sztenderdet sugározzon az a tartalom. Egy zenész nem adna ki számára rossznak, vállalhatatlannak, igénytelennek minősülő lemezt vagy dalt, éppen ezért fontos, hogy ezt a minőséget sugallják az elkészült grafikai anyagai (sőt, minden vele kapcsolatos tartalom, megjelenés) is.  Amennyiben állandó grafikus szakembered van, ő tud segíteni abban, hogy a grafikai megjelenésed harmonikus, összehangolt, következetes, a saját, általatok kialakított grafikai és zenei stílusodhoz illő legyen. Ezért fontos, hogy ezt már a legeslegelején egy grafikussal közösen kidolgozzátok. Mennyit is dob Woodkid albumán vagy a BMC-lemezek értékén az, hogy új lemezeiket mindig grafikailag aktuális trendeket követő és igényes borítókban lehet megvásárolni! Olyan grafikust javaslok, aki folyamatosan figyeli a grafikai trendeket és látja a modern irányzatokat (még ha hozzád nem is feltétlen az illik, bár ha az Operaház vagy a Budapesti Fesztiválzenekar grafikai világát vizsgáljuk, ők is modernizáltak, sokat, szóval a modern grafika nem műfaj kérdése). A grafikus nem csupán a lemezborítódért felelős: ő az, aki segít a YouTube csatornád megfelelő képi és grafikai dizájnjának megtalálásában; aki a lemezbemutató koncerted plakátjait megtervezi, veled van a Facebook coverphotodon szereplő koncertdátumok megfelelő betűtípusának kiválasztásában, a honlapod ízléses és modern megjelenésének megtervezésében, az esetleges hírleveled vagy online applikációid vizuális világának kigondolásában. A jó grafikus rugalmas, kreatív és nem hisztis.

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.

Érdekelnek a zeneipari témájú cikkek? Nem tudod, hogyan növeld a rajongótáborod vagy azt, hogyan építs kontaktlistát?  Kattints ide és iratkozz fel ITT és minden héten küldünk neked egy magyar nyelvű zeneipari cikket, amit a Zeneipari Hivatal kurzusvezetői kizárólag a hírlevelolvasóinknak írnak!