2015 April 08

“Ezek nagy részben az én vízióim” – Csontos Noémi Virág, a Magneoton marketingigazgatója

Noémi Virág energiái lemeríthetetlenek. Elhivatott, felkészült, nyitott és mindig mosolygó zeneipari szakember ő. A Magneoton kiadó marketingigazgatójaként olyan előadók sikerében volt és van nagy szerepe, mint a Wellhello, a New Level EmpireBogi vagy a Cloud 9+. A Zeneipari Hivatal ‘Nők a zeneiparban’ sorozatában olyan nőket mutatunk be, akik évek óta dolgoznak a magyar zeneiparban.

– Hogyan kerültél kapcsolatba a zeneiparral? Mi vonzott benne? 

Én egy csupa zene családban nőttem fel, a szüleim meghökkentően sikeres dalszerzők, és édesapám egyben popsztár is volt, úgyhogy a zene mindig körüllengte az életünket. Aztán a szüleim 1990-ben megalapították a Magneotont, amit 1993-ban megvett a Warner. Édesapám 11 éven át volt a Warner Music Hungary ügyvezetője. Körülbelül 15 éves lehettem (1998), amikor először megfogalmazódott bennem, hogy ő a példaképem, és egyszer azt szeretném majd csinálni, amit ő. Sőt, mivel a Warner 10 éves koromtól az életem része volt, pont ugyanazt szerettem volna csinálni, tehát a Warner Music repertoárjával foglalkozni. Nagyon erős lojalitást érzek a kiadó iránt. Én mindig mentem mindenhova apukámmal – filmpremierekre, koncertekre, más rendezvényekre. Ilyenkor mellette álltam és ismerkedtem, akivel csak tudtam. Akkoriban a felszínen még azt gondoltam, hogy énekesnő/dalszerző akarok lenni. Ezt a vágyamat a 2000-es években abszolút végig is játszottam, és egy bizonyos ponton úgy döntöttem, hogy a backstage munka az, ami igazán érdekel. Ez az én misszióm.



- Találkozol-e meghökkenéssel vagy furcsálkodással a kollégák között, hogy Te mint nő látod el ezt a munkakört?

csnvPont ma kérdezte meg a nővérem, akit sajnos évente csak néhányszor látok, mert külföldön él, hogy engem az előadóink kivétel nélkül tisztelnek, elfogadnak-e. És hála az égnek azt a választ tudtam neki adni, hogy igen. Nagyon jól megtalálom a hangot a művészeinkkel, de a partnerekkel is. Én nemzetközi iskolákban nevelkedtem, ahol arra tanítottak meg igazán, hogy merjem kinyitni a számat (ami ezáltal óriási lett!), álljak ki magamért, és díjazták, ha a diákoknak volt saját véleménye. Ha elmegyek egy megbeszélésre a kollégáimmal, általában meglepődnek a partnerek, hogy a fiatal szőke csaj a főnök, és feltételezem, hogy bizonyos helyeken előítélettel állnak emiatt hozzám, de amint elkezdünk tárgyalni, nyilvánvalóvá válik számukra, hogy értek a szakmámhoz, és ilyenkor már senkit nem érdekelnek a külsőségek. Egyébként is nagyon szeretem az előítéleteket, mert azokat meg lehet cáfolni. Az egyik legmegbízhatóbb, leglojálisabb kollégám kopasz és tetőtől talpig ki van varrva. Az a kedvencem, amikor kettesben, bőrdzsekiben megyünk vele egy megbeszélésre, és utána mindenki tátott szájjal bámul, mert rájönnek, hogy valójában tudjuk, hogy miről beszélünk. Ez engem szórakoztat.

– Ütköztél – e és ha igen, milyen akadályokba a karriered elején, amiatt, mert nő vagy?

Nem igazán. Legalábbis nem emlékszem rá. Én úgy gondolom – mert ezt tapasztaltam –, hogy a tanulmányok és a nem azt, hogy ki milyen szakember lesz a zeneiparban, nem befolyásolják. Külföldön és Magyarországon is jóval több a férfi a show bizniszben, de szerintem csak a kemény munkán, a rátermettségen, a magabiztosságon, a jó zenei ízlésen és a szubjektivitás háttérbe szorításán múlik, hogy valaki helyt tud-e állni ebben a szakmában. Ja, és mivel előadóművészekkel dolgozunk, jókora türelemre és empátiára is szükség van. 🙂

– Mi volt eddig a munkád során felmerülő legnagyobb nehézség, probléma?

Öt éve vagyok a Magneoton alkalmazásában, és a legnehezebb az, hogy egy kis cégből, ami 8 főt számlált, néhány év alatt egy 15 fős vállalattá nőttük ki magunkat, és most is dinamikusan fejlődünk. Emiatt nyilván folyamatos átszervezésre, kísérletezésre van szükség. Arról nem beszélve, hogy konkrétan éjjel-nappal dolgozunk, ami túl sok. És amikor látom, hogy a kollégák túl vannak terhelve, akkor muszáj levennem a vállukról valamit, és így az én feladataim gyarapszanak. Amikor idekerültem, akkor még csak hangfelvételekkel kereskedtünk, ma már menedzselünk, koncerteket szervezünk, digitális aggregálással foglalkozunk, ügynökségi jelleggel zenéket jogosítunk, business to business részlegünk van, merchandize-t gyártunk és árulunk, és még sorolhatnám. Ezek nagy részben az én vízióim, és én látom át az egészet, mindennel képben kell lennem, hogy irányítani tudjak, de nyilván a fantasztikus kollégáim nélkül egy lépést sem tudna előre tenni a cég. Őket szívből szeretem, tűzbe mennék értük. Az én csapatom a legjobb. 🙂

– Tanulmányaidat a Külkereskedelmi Karon már célirányosan azzal a szándékkal végezted, hogy később a zeneiparban tudj elhelyezkedni?

Engem mindig is csak a zene- és a divatipar érdekelt. Tudtam, hogy a show bizniszben akarok majd valamit csinálni. A külkerre azért mentem, mert két nyelven felsőfokon beszéltem, könnyű volt bekerülnöm, és úgy voltam vele, hogy majd három és fél év alatt kitalálom, hogy mivel akarok foglalkozni. Nem akartam öt évig tanulni, alig vártam, hogy dolgozhassak. A főiskola alatt végig zenéltem, turnéztam a zenekarunkkal. 18 éves korom óta önfenntartó vagyok és valóban elmondhatom magamról, hogy a jég hátán is megélek. 🙂

– Az előadóként szerzett tapasztalataid segítségedre válnak-e a jelenlegi munkádban?

Egyértelműen igen. Sok évig zenélésből éltem, bejártam az egész országot. Ismerem a bulikat, ismerem a rádiókat. Voltam szinte mindenhol. Arról nem beszélve, hogy zongorázom, gitározom, dalszerzéssel is foglalkoztam, és persze szenvedélyesen szeretek énekelni, emiatt olyan zenei előképzettségem van, ami rengeteget segít a hangfelvételek objektív megítélésében és a repertoár menedzselésében. Édesanyám néha szomorúan mondja nekem, hogy ő úgy szeretné, ha még mindig előadó lennék, mert úgy érzi, hogy elvesztegetem a zenei tehetségemet. De én teljesen másképp látom, úgy érzem, hogy a szakmai utamon a zenélés egy olyan kihagyhatatlan állomás volt, amely irányt adott a fejlődésemnek. Az aktív zenész múltam nélkül teljesen máshol tartanék.

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.