2014 October 28

Hét tipp, amivel gyorsabban nőhet a rajongótáborod – avagy mi az Ivan & Parazol (zeneipari) sikerének titka?

Morcz Fruzsina, a Zeneipari menedzsment kurzus vezetőjének írása

Azt mondhatjuk, az elmúlt egy év az Ivan & The Parazol éve volt. De vajon mit csinálnak jobban, mint  lelkes, de nagyon nehezen haladó, karriert lassan építő kezdő magyar zenekarok? Mit taníthat nekünk ez a négy évvel ezelőtt alakult, de már az Egyesült Államok zeneipari konferenciáját, a South By Southwestet is megjárt ötfős csapat?

Az Ivan & The Parazol első komoly sikereit az MR2 Petőfi Rádió-játszásnak köszönheti, azonban a zenekar csöppet sem elveszett, ha stratégiáról vagy tudatos tervezésről van szó: az összes rendelkezésére álló zeneipari eszközt okosan használja, hogy ismertségét és ennek köszönhetően a rajongótáborát is növelje. Ezek közül ötöt mint tippet mutatunk be az eheti e-mailben.

1. Figyelj a színpadi jelenlétedre és a megjelenésedre!
Az Ivan & The Parazol ügyel a színpadképre. Bár a zenekar rajongói nem biztos, hogy pontos elemzést tudnának adni arról, mi is hat rájuk a zenészek színpadi jelenlétén és az elhangzó dalokon túl, egy gyakorlottabb menedzser vagy zenész könnyen rámutathat: a zenekar tudja, hogyan szeretne kinézni a színpadon. A látvány pedig nagyon fontos hatáselem a könnyűzenében.

Az Ivan & The Parazolnál a megtervezett jelenlét és látvány része az, hogy a tagok milyen sorrendben lépnek a lemezbemutató helyszínéül szolgáló a38 színpadára (és ezzel hogyan fokozzák a hangulatot), hogyan öltöznek fel, hol helyezkednek el a zenekartagok és része a dobon látható logó. Része, hogy a koncertek előtt, a dalok hangulatát figyelembe véve találják ki a számsorrendet és része ennek a színpadi jelenlét-tervezésnek az is, hogy a koncerten a dalok alatt látható fények is előre meg vannak határozva.

ivan ny

számsorrend például nemcsak a zenekar összhangja és a tagok előzetes tájékoztatása miatt fontos, hanem a koncert dramaturgiája és hangulati ívének megteremtése miatt is. Mikor szeretnéd játszani a lassabb, mikor a táncosabb és mikor a tombolósabb dalaid? Milyen érzetet szeretnél hagyni a közönségben, mikor koncert végén lelépsz a színpadról? „A vizuálnak zene nélkül is meg kell állnia a helyét. Utána már nyilvánvalóan a zene dönt, mert nézhetsz ki kurvajól, hogyha szar a zene, senki nem lesz rád kíváncsi” – mondja a különböző vizuális elemek és a zene összehangolásáról a zenekar dobosa, Simon Bálint.
Mindez olyan vizuális tudatosságra vall, ami induló magyar zenekarok körében viszonylag ritka.

2. Legyen stratégiád és légy tudatos!
Ivánék pontosan tudják, mit akarnak: sikert, sok rajongót és népszerűséget – és ezt nem szégyellik kommunikálni sem. „…Unikum számba megy, hogy mi mondjuk arculatot, meg színpadképet tervezünk saját magunknak. Itt nincs pénzügyi befektető, nincs tervezőbrigád, ami a nemzetközi trendeket figyelembe véve receptre legyártott volna minket, itt csak a mi kemény munkánk van” – fogalmaz a HVG-ben Simon Bálint, a zenekar dobosa.

tudatos tervezés része az is, hogy a zenekar látja, milyen eszközökkel lehet rajongótábort építeni, azaz mik azok a marketingelemek, amelyek rendelkezésére állnak. Része ennek a zenekar imidzse: például a használt avatarok, a grafika, a kommunikáció és a zenekar által követett stratégia, azaz a különböző zeneipari területeken megjelenő lehetőségek (például koncertek, reklámok, interjúk, különleges események, videóklipek, közösségi média stb.) időbeli összehangolása. Azaz a fokozatosság elvének megfelelően, jókor tudnak lenni jó helyen – mert ügyelnek a karrierjük alakulására.

Az Ivan & The Parazol látja, hogy milyen szakmai és szervezési lépcsőfokok követik egymást (például melyik klubban tud egy kisebb és melyikben egy nagyobb közönségtáborral rendelkező zenekar játszani) és a stratégia követése ideális esetben sikerhez vezet. Amennyiben egy zeneipari szakember semmi mást, csak az Ivan & The Parazol Wikipédia-oldalát olvassa el, látja, milyen lépéseket tett a zenekar a népszerűség érdekében: klipek; MTV-jelenlét; MR2 Akusztik náluk ismertebb sztárvendégekkel; nemzetközi tehetségkutató; masszív sajtójelenlét; folyamatos kommunikáció; külföldi és magyar zeneipari konferenciákon és showcasen való részvétel. Ivánék tudják azt is, mit szeretnének elérni a zenekarral, hova szeretnének eljutni: építkezésük tudatos és ennek a tudatosságnak alá tudják rendelni az egyéni igényeiket.

3. Ismerd a zeneipar működését, légy hajlandó tanulni róla és információt gyűjteni!
„Magyarország akár ugyanolyan zenei kishatalom is lehetne, mint Izland vagy Új-Zéland” – mondja Simon Bálint, a zenekar dobosa, ezzel azt sugallva, ismeri a két zeneipar nemzetközi helyét és szerepét.

Iván és zenekar összes tagja ugyanúgy képben van az aktuális zeneipari trendeket és problémákat illetően. HVG-nek adott interjúban a zenekartagok közül négyen nyilatkoztak és vetésforgószerű sorrendben említették a különböző fontos hazai zeneipari kihívásokat és problémákat. Ezek között elhangzott a zeneiparról való tanulás fontossága.

Idén emiatt az Ivan & The Parazol tagjai már úgy készültek az Austinban zajló zeneipari konferencián való részvételre, hogy zeneipari szakemberek előadását is meghallgathassák„Tavaly például [a SXSW-n] ezekre nem jutottunk el, mert teljesen el voltunk alélva, hogy ott vagyunk Amerikában, és szívtuk magunkba a feelinget. Most sokkal tudatosabban készültünk. Ezekből az előadásokból is sok praktikus ötletet kaptunk. A mai világban már sokkal nagyobb hangsúly van magán a zenészen, mint a menedzsmenten. A zenészek már kifejezetten gyakran saját maguknak intézik a dolgaikat” – mondta a Lángoló Gitároknak Simon Bálint dobos.

423712_409355899124534_865863160_n

Amennyiben egy zenész legalább alapfokon ismeri a zeneipar működését, ideális esetben szerencsésebben és tudatosabban választ menedzsert, képes önállóan is intézni az ügyeit, illetve képben van az aktuális zeneipari lehetőségekkel (applikációk, online zenei platformok és szolgáltatások, sajtóanyagok formátuma, megfelelő kommunikáció, bemutatkozási lehetőségek stb.) kapcsolatban is.

Az Ivan & The Parazol tagjai a HVG-interjúban említik a megélhetésük miatt még idős korban is koncertező zenészek problémáját; tudták, hogy ki kell alakítaniuk az arculatukat; készek és hajlandóak voltak zenekar-karriert építeni, zeneipari kontaktokat gyűjteni„Mindent teljesen önerőből csináltunk: saját magunk kezdtünk el építkezni, igyekeztünk mindenhol ott lenni, a telefonkönyveinket összerakva próbáltunk minél több koncertet szervezni, szép lassan pedig egyre többen kezdtek el velünk foglalkozni és tényezőként kezelni minket. A legfontosabb, hogy már a kezdetektől nagyon komolyan kell venned magad és azt, amit csinálsz. Ha ellinkeskeded, saját magadat járatod le” – nyilatkozta a zenekar gitárosa, Balla Máte a HVG-nek idén tavasszal.

Ennek a zeneiparral szembeni alázatnak és tudásszomjnak köszönhetik azt, hogy ismerik a szakmai fogásokat (listaépítés; koncertfelépítési ismérvek; zenehallgatási szokások stb.); ismerik a főbb kommunikációs trendeket; és azt is, hogy  jól tudnak kommunikálni a megfelelő (zeneipari) szakemberek felé.

4. Folyamatos, interaktív kommunikációval légy jelen!
Az Ivan & The Parazol ismeri és szereti közönségét, a Facebookon keresztül folyamatosan kapcsolatban áll vele. Ügyel arra, hogy mind posztjaival, mind egyéb fórukon történő megjelenéseivel ébren tartsa a zenekar iránti kíváncsiságot. Ez lehet videó, poszt, interjú, hír: számtalan csatornája van az állandó kommunikációnak és ebben az Ivan & The Parazol igen ügyes. Ennek fontos jellemzője a folyamatos hírszolgáltatás (például jó minőségű (!!!) fotóval dokumentált zenekari élmények a jelen (nem) lévő rajongóknak is: “ilyen a VOLT nagyszínpadán zenélni”, és a “jártunk a világhírű Abbey Roadon is” stb.), illetve az exkluzív, azaz hírértékű, a közönséget megmozgató események: ilyen volt a Nagy-Szín-Pad tehetségkutató után lezajlott zárkörű, rajongók számára szervezett, kis létszámú hálakoncert a Bródy Houseban. Ez növeli a Facebok-oldal talk about számát (azaz több és több Facebook-felhasználó szól hozzá a posztokhoz vagy like-olja azokat) és így nagyobb online elérést biztosít, sőt, a zenekar iránti érzelmi elköteleződést is segíti. Az Ivan & The Parazolra jellemző a rajongók felé kinyilvánított köszönet.

5. Légy bátor, higgy magadban, legyen víziód és célod!
Az Ivan & The Parazol, sok magyar, picit pesszimista zenekarral ellentétben, hisz magában és a lehetetlen elérésében. Ahogy Iván fogalmaz a Quart.hu-nak adott interjúban„Hát figyelj, én nemrég más újságírókkal vitatkoztam erről, és akkor is azt mondtam, hogy úgy kell hozzáállni a dolgokhoz, hogy ti vagytok a legjobb zenekar, te fogod elérni, amit el akarsz érni, és akkor be is fog következni. Ha úgy állunk hozzá, hogy kimegyünk az SXSW-re, aztán majd lesz, ami lesz, akkor nem fog bekövetkezni semmi” – mondta a zenekar énekes-frontembere, Vitáris Iván.

Mindez már dokumentált eseményekben is tetten érhető: a zenekar dala volt az idei SXSW promofilmjének zenéje, illetve koncerteztek idehaza Deep Purple előzenekaraként a teltházas Papp László Sportarénában. A zenekartagok nem tartanak attól, hogy sikerük átmeneti, emiatt is képesek ilyen sok energiát áldozni és időt fordítani a zenekarra. Ha egy zenekar hiszi, hogy meghatározható időn belül a VOLT Fesztivál nagyszínpadán játszhat önnön jogán, főműsoridőben; ha hiszi, hogy sikeres európai koncertturnét szervezhet a közeljövőben; sőt, kitűzött céljai vannak, és megszerezte hozzá a zeneipari szakmai alapokat és a megvalósítás helyes módját is ismeri, akkor, ha képes és mer is tenni ezekért, célirányosan tud cselekedni.
Például érdemes minden, a zeneikari menedzsmentet érintő területen egy-, három- és ötéves zenekari célokat kitűzni: koncerthelyszínek, nézőszám, médiajelenlét, lemezmegjelenés, fesztiválok idősávja, Facebook-likeszám stb.

Eszerint is gondoljátok át a zenekar teljes menedzsmentjét és stratégiáját! És amikor sikerül az első mérföldkőt elérni, a második megközelítése és meghaladása sem lesz lehetetlen, sőt!

6. Kezeld egyenlően a zenekartagokat!
Az Ivan & The Parazol minden jelentős eseményen, ahol teheti, a teljes tagságával megjelenik, legyen az interjú, futás a Bátor Táborért vagy egy-egy díjátadón. Ezzel azt kommunikálják, bár az énekesük a frontember, a zenekarban mindegyiküknek egyenlően fontos szerep jut. Ennek kiváló példája az, hogy a zenekar dobosa, Simon Bálint az, aki minden koncerten lefényképezi a közönséget a dobok mögül.

Számtalan, évek óta azonos tagsággal működő zenekarnál létezik feladatkiosztás, például más a próba-, más az interjú-, és más a menedzsment-döntés felelőse.

interju-parazol-560Az egyenrangúság a zenekartagok közötti összetartást erősíti – így kevésbé érezhetik azt, a zenekarba tett energia nem térül meg, hiszen közösen élik át a rossz és a jó pillanatokat is. Nagyon fontos, hogy a rivaldafényből is jut mindegyiküknek. Ennek kommunikációs hozománya az, hogy minden zenekartag egyformán tájékozott legyen szó a zenekar szándékairól vagy a nemzetközi zeneiparról, így egymást megcáfoló ostobaságokat sem tudnak nyilatkozni, interjúikat emiatt is jellemzi a konzisztencia. Mindez az egyes tagok magabiztosságát, a zenekarban való jelenlétének fontosságát is növeli mind a közönség, mind a zenekar és annak tagjai számára.

7.  Legyen a frontembered ikonikus!
Jim Morrison, Bono Wox, Lovasi András vagy Lukács László: mindannyian ikonikus alakjai a könnyűzenetörténetnek. Az ikonikus, mindenkitől megkülönböztethető frontember a zenekar sikerének egyik legfontosabb záloga, elengedhetetlen elem, ami segíti a közönség kötődését és már első találkozáskor megjegyezhetővé, emlekezetessé teszi a zenekart és annak produkcióját.

Az ikonikus frontember-jelleg részben adottság, részben fejleszthető színpadi rutinnal, öltözködéssel, végiggondolt koncertműsorral, frappáns számok közötti megszólalással, megtervezett színpadi mozgással stb.

A (könnyű)zene az a művészeti ág, ahol számtalan tehetséges, különleges, szép, sármos, vonzó vagy izgalmas alkotó-frontember működik Skye Edwardstól Michael Hutchencen át Mick Jaggerig.

Ahhoz, hogy a zenekarod látható és komoly tényező legyen, mindenképpen szükséged van egy mindenkitől első látásra megkülönböztethető frontemberre: ezt a feltételt Vitáris Iván hibátlanul teljesíti.

A cikk szerzője, Morcz Fruzsina a Zeneipari menedzsment kurzusunk vezetője. 

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.

Érdekelnek a zeneipari témájú cikkek? Nem tudod, hogyan növeld a rajongótáborod vagy azt, hogyan építs kontaktlistát?  Kattints ide és iratkozz fel ITT és minden pénteken küldünk neked egy magyar nyelvű zeneipari cikket, amit a Zeneipari Hivatal kurzusvezetői kizárólag a hírlevelolvasóinknak írnak! Az alábbi írás a Zeneipari Hivatal hírlevéléből származik.