2015 July 11

Öt tanács, ha tényleg a zeneiparban képzeled el az életed

Don Passman azt írja alapirodalomnak számító zeneipari könyvében, hogy nincsenek zeneiparban sem csodák –  az itt elért siker titka nem más, mint bármilyen más kreatív iparágban elért sikeré: intelligens (okos) tervezés, megbízható munka és ügyes végrehajtás.

Morcz Fruzsina, a Zeneipari menedzsment kurzus vezetőjének írása

Don Passman azt írja alapirodalomnak számító zeneipari könyvében, hogy nincsenek zeneiparban sem csodák –  az itt elért siker titka nem más, mint bármilyen más kreatív iparágban elért sikeré: intelligens (okos) tervezés, megbízható munka és ügyes végrehajtás.

Azonban bármennyire magától értetődő és logikus a Passman által felsorolt három feltétel, nagyon sokan elvesznek a részletekben és ezen sokszor a saját szakmai sikerük vagy az általuk képviselt előadó, zenekar vagy produkció előremenetele múlik.

Az alábbiakban öt olyan tanácsot adunk, amelyeket érdemes követni, ha valóban szeretnél (sokáig) a zeneiparban dolgozni vagy olyan produkciót akarsz felépíteni, ami eltartja magát, hovatovább jövedelmező.

  1. Ne légy igénytelen!

Personal branding: egy fogalom, ami a zeneiparban is működik. Minden minősít téged, amit a munkáddal összefüggésben teszel – még az is, mennyire vagy részeg egy koncert után a backstage-ben vagy az, hogy mennyire vagy segítőkész vagy túlvállalt.

Showsec-at-ILMC-March-2012-30Például ha valakit online, levélben keresel meg, az e-maileid külalakja az első, amivel találkozik. Mindig gondolj arra, akinek az e-mailt írod!

Figyelj a helyesírásra (központozás, elgépelések stb.) és tagold a tartalmat (bekezdések, szünetek két sor között, hogy jobban olvasható legyen az e-mail)!

Egy friss kutatás is alátámasztja, hogy számítógépen olvasni fárasztó. A képernyő villódzik, annak tükröződése pedig zavarja, fárasztja a szemet, ezért az online szerkesztők például direkt máshogy szerkesztik a szöveget: roved bekezdéseket, széttördelt szövegeket alkalmaznak, nagyobb betűméretet használnak.

Ha e-mailt írsz, az e-mail megszólításában rögtön szólítsd (kereszt)néven azt, akinek az e-mailed írod („Szia Anna!” vagy „Kedves Ádám!”. Ugyanilyen fontos az, ahogy találkozókra felöltözöl (legyen az egy zenekari megbeszélés, egy koncerten való részvétel (akkor is, ha a szervezői oldalon dolgozol) vagy egy fotózás.

Legyen minden, amit kiadsz a kezedből, letisztázott, igényes és rendezett, akár egy riderről, akár egy zenekari bioról van szó!

  1. A létrán fokonként kell felmászni és nem a tetejére dobbantani!

Zenekarok, előadók, de zeneiparban elhelyezkedni akaró fiatalok is gyakran a létra tetején szeretnék kezdeni: külföldön karriert befutni illetve szervezői munkát a legnagyobb zenei helyszíneken. Azonban mindkettőhöz szükséges tudás, tapasztalat és gyakorlat.

Az előadók, zenekarok esetében a külföldi booking agentek, local promoterek  általában azt kérdezik először, mekkora közönség előtt játszik egy zenekar; milyen színpadi rutinja van; hol, azaz milyen fesztiválokon, nagyobb hazai és külföldi klubokban játszottak már stb.

Egy zenei szervezőt kelendőbbé és értékesebbé tesz a sok tapasztalat, sőt, ez a tapasztalat gyaníthatóan egy olyan szakmai tudást és magabiztosságot is eredményez, ami abban is segít, hogy ne csak mint beosztott, hanem mint saját projektet építő zeneipari szakember (azaz vállalkozó) folytassa a karrierjét egy munkahelyváltás után.

A begyűjtött tudás és tapasztalat egy olyan biztonsági háttértár, amire egy koncert közben vagy egy tárgyalás alatt is lehet hagyatkozni, ha megoldandó probléma merül fel (legyen az egy húr elszakadása vagy egy szerződés kedvező feltételeinek kiharcolása). Amennyiben ez az előzetes tapasztalat hiányzik, minden érintett félnek gondot jelenthet – gondolj csak egy hatalmas, de nem átgondolt zenei fesztiválra (rosszul működő pénztár, késések a színpadon), vagy egy bénázás miatt elrontott fellépésre.

  1. Légy őszinte – a lehetséges keretek között!

Az őszinteség bizalmat épít: azt sugalja a tárgyalópartnerednek, hogy számíthat rád, ha probléma merül fel, illetve nem vered át.

Ideális esetben az egyenes kommunikáció és a szakmai igényesség könnyíti a munkát és segíti a felek közti sikeres munkát, éppen ezért ha a zenekarod csak száz embert vonz, ne hazudj kétszáz főt, ha egy klub promotere megkérdezi, mennyien lehetnek majd a koncerteteken (mert ezzel a buli estéjén valószínűleg csalódást okozol a szervezőnek és ezt az érzést és az anyagi bukást köti majd hozzád), hanem keres olyan klubot, ahol a száz fő teltháznak számít.

028082af-d82f-4288-af93-7228ff4efef6Keith Harris, zeneipari konferenciák népszerű előadója, nem mellesleg Stevie Wonder menedzsere, mikor a prezentációja után megkérdezték a Waves Vienna konferencián, mit tart a legfontosabbnak egy előadó-menedzser viszonyban, az őszinteséget említette.

Az együttműködők (legyen az egy promoter és egy menedzser vagy egy zenész és egy menedzser) közötti állandó, kölcsönös őszinteség az, ami miatt egyetlen szónak vagy egy akkor tovább nem bonyolítható (tő)mondatnak is hitele lehet egy kínos szituációban („Ne menj még fel a színpadra!”, „Több gyakorlásra lenne szükségetek” stb.), mert a résztvevők tudják, valóban konszenzuson alapuló viszony az övék.

  1. Legyél mindig korrekt a pénzügyekben!

Sose verj át egy előadót vagy egy zenekart, ha gázsiról vagy részesedésről van szó.

Minden, ami rossz hír, pletyka vagy éppen negatív tartalmú történet, sokkal gyorsabban terjed. Éppen ezért még véletlenül se keveredj ilyen helyzetekbe!

Akkor is terjeszthetnek rólad rosszat, ha teljesen korrekt és jószándékú vagy, azonban ha alapot adsz a pletykára, a saját zenekarod vagy személyes márkád rongálod.

  1. NE használ körleveleket!

Ne erőltesd rá a tartalmaid senkire, legyen az akár az új albumod sajtószövege vagy a következő koncertedről szóló lelkes e-mail!

Hetente kapok körlevelet egy sráctól, aki speciális zenei eseményeket (direkt fogalmaztam így) szervez, azonban nem kértem ezeket a leveleket és nem is nekem szólnak.

Biztos vagyok benne, hogy ha a célközönségének küldené ki ezeket az értesítőket, hatékony marketingeszköznek bizonyulna, azonban így számomra az ő neve összekötődött az azonnal kitörlendő e-maillel, azaz a spammel.

Ha személyesen írsz azoknak, akik örömmel fogadják a híreid, a produkciódhoz is jobb érzéseket kötnek majd. Arról nem is beszélve, hogy azokban az esetekben, amikor személyesen írsz mindenkinek, sokkal nagyobb az esélye, hogy válaszolnak is neked, sőt segítenek!

Hajrá, bátran kezdj neki!

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.