2015 April 15

Öt zenei marketing-tipp, hogy nagyobb közönséged legyen

Lassan halad a zenekar és a legnagyobb gond a marketinggel van? Elmennek mellettetek a lehetőségek, mert saját menedzser nincs és az időtök elsősorban inkább zenéléssel telik? Összeszedtünk néhány szakmai tippet, ami segíthet abban, hogy többen és többen ismerjék és szeressék meg a produkciótokat. 

Morcz Fruzsina, a Zeneipari menedzsment kurzus vezetőjének írása

Bár akadnak olyan speciális zenei produkciók, ahol a marketingtevékenység sokadik a fontossági listán, a zenekarok zömének fontos, sőt napi feladat a zenekar értékesítési csatornáinak kialakítása és menedzselése.

Az alábbiakban öt tippet adunk, ami segíthet abban, hogy a zenéd és a kommunikációd gyorsabban, hangosabban és maradandóbban jusson el a közönségedhez.

1. Jelenj meg eseményeken!

Ha Mohamed nem megy a hegyhez… – kezdődik a mondás. Ahhoz, hogy a zenekarodat mindig jól pozicionáld, látnod és tudnod kell azt, hol és mikor kell jelen lennetek. Ehhez nemcsak tájékozottnak kell lenned, hanem előre kell tervezned!

The_Carbonfools_-_Belvárosi_Fesztivál,_2013_(3)
Belvárosi Fesztivál. Forrás: Wikipedia

Mik azok a fontos zenei események, ahol ott lesznek azok, akiknek igazából szól a zenéd? Ne csak a VOLT Fesztivál vagy éppen a Petőfi Rádió jusson eszedbe! Olyan rendezvényeken, mint a Belvárosi Fesztivál, Record Store Day már csak azért is érdemes fellépni, mert a közönség biztosan elmegy (ingyenes, nagyobb sajtónyilvánosság mellett zajló események ezek) és így nagyon sok olyan ember is meghallgathat, aki egyébként elsőre, ismeretlenül nem fizetne a koncertedért.

Közönséget építesz? Magyar nyelvű, dalszövegközpontú zenét írsz? Gondoltál már arra, hogy a Margó Fesztiválon kellene fellépned? A különösen fiatal irodalomrajongókat célzó fesztivál a legideálisabb terep a közönségépítésre?

Finom jazzt játszotok? A megfelelő szakmai szemek elé szeretél kerülni? Tudsz-e a Jazzahead zeneipari rendezvényről?

Ahhoz, hogy ezek a lehetőségek ne menjenek el melletted, érdemes figyelned a vonatkozó zenei magazinokat, programajánlókat, blogokat, klubokat listázó programportálokat. Az itt található információkat rendszerezd!

Nem egy felvillanyozó feladat excel-táblázatokat gyártani, de hidd el, éves stratégia tervezésekor és sajtókampányok szervezésekor imádni fogod, hogy előkészültél!

2. Mindig kommunikáld, hogy te vagy a színpadon!

Előfordult-e veled az, hogy álltál egy belépős eseményen, fesztiválon és megállt melletted valaki és mindenféle hátsó szándék nélkül, őszintén megkérdezte: „Ne haragudj, kik ők a színpadon?” Velem számtalanszor. És akármennyire is a padlóról kell összeszednem az állam minden egyes alkalommal, mindig figyelmeztetésként könyvelem el: igen, nem mindenki választ teljesen tudatosan programot, egy zenei menedzsernek pedig erre fel kell készülnie.

Nemcsak egy olyan eseményen, ami szabadtéri, sok fellépőt vonultat fel és tömegeket mozgat, van szükség konzisztens kommunikácóra: egy klubkoncertnél is előfordulhat, hogy az adott fizető vendég bizony nem olvasta el, ki lesz aznap az előzenekar (aki ugyebár te vagy). Segíts neki! Mindig lehessen tudni, hogy te vagy a színpadon!

Tankcsapda1
Tankcsapda-koncert. Forrás: ma.hu

Még a Berklee-n oktató, annak zenész-karrierközpontját hosszú évek óta vezető, az egyik legjobb zenész-önmenedzsment könyvet jegyző Peter Spellman is azt mondja: készíts “virtális” vagy valódi zenekari molinot!

Ezt az ő tanácsa nélkül is tudta a Tankcsapda, akiknek a teljes színpadképét meghatározza a Fejes Tamás dobos mögött felfeszített molino. Ez nemcsak azok számára válasz a „Kik ezek?” kérdésre, akik koncert alatt kapcsolódnak a helyszínen, hanem mindazoknak is, akik később egy képet látnak a tiszacsegei, szolnoki vagy éppen depreceni bulin készült koncertről. Nem lehet ugyanis szemből koncertfotót készíteni a zenekarról úgy, hogy ne látszódjon azon a mögöttük felfüggesztett hatalmas Tankcsapda-felirat vagy logo.

Mikor a hvg.hu-n megjelent, Szűcs Krisztiánnal készült interjút olvastam, amiben Krisztián azt mondja, hogy a mai zenekarok sokkal marketing-érzékenyebbek, nekem olyan zenekarok jutottak eszembe, mint a Mary PopKids és az Ivan & The Parazol.

10421212_863470713713048_6888100168296924820_n
Ivan & The Parazol koncert az Akvárium Klubban. Forrás: Ivan & The Parazol-Facebook, fotó: Müller András

Az Ivan & The Parazol nemrég tartott, Akváriumbeli teltházas koncertjén végig nagyon kidolgozott, a nevüket megjelenítő, kivetített színpadi háttér előtt játszott – méltóságot adott az estének és az ő jelenlétüknek, produkciójuknak is a háttérmolino.

Kama, a Mary Popkids frontembere nemrég szólókoncertet adott az a38-on, amelyet részleteiben a Petőfi TV is közvetített élőben. Az összes Kamáról készült közelin látszik a Mary PopKids-feliratos mikrofon: a figyelmesebb, de az előadót eddig nem ismerő tévénézőknek valószínűleg nem kell guglizgatni, hogy kiderítse, milyen zenekar frontembere is a tévében éneklő hős.

Azzal, hogy méltósággal állsz ki a színpadra – aminek része bizony egy ilyen koherens színpadkép és annak elemeként egy nagy, mindent takaró zenekari molino vagy vetített háttérkép –, azt is kommunikálod, egy értékes, zeneileg és kommunikációjában is letisztult produkció vagy, a közönség pedig azt érezheti, igen, ez egy profi produkció, amit megérte ma választani. A sikeres stratégia érdekében mindig gondolkozz az ő fejükkel is!

3. Velük beszélj, ne hozzájuk!

Screen Shot 2015-04-15 at 21.08.45A közösségi média némely régebbi vagy idősebb ragokból álló zenekarok számára nehezen befogadható egyik alapszabálya az, hogy az online platformokon oda-vissza folyik a kommunikáció. Ez azt is jelenti, hogy nagyon fontos az, hogy a Facebook-követőid – akik potenciális rajongóid és koncertlátogatóid, hiszen voltak annyira tudatosak, hogy rád keressenek a nagy kék oldalon – azt érezzék, kommunikálsz velük és nem nekik.

A közösségi oldalakon történő kommunikáció akkor hatásos (és ér el nagyobb követőréteget fizetős posztok nélkül is), ha azzal érzelmeket váltasz ki. Nem lefelé beszélsz, nem hozzájuk beszélsz, hanem velük! Nem kinyilatkoztatsz, hanem minden egyes alkalommal újrakezded a beszélgetést.

Mindenben, amit posztolsz, van humor, információ vagy személyesség, de legalábbis érzelmi tartalom.

A zenei produkció-rajongó közötti kommunikációt kíválóan menedzselő Ivan & The Parazol kíválóan, lazán de mégis elegánsan valósítja meg.

Az egyik legsikeresebb – azaz legtöbb like-ot és legnagyobb elérést produkáló -, itt látható posztjuk ennek mintapéldája: humoros, érzelmes, laza, de mégis rettentően tudatos. És nem felejti el, hogy a rajongó is ember: van humora, örül, ha partnernek tekintik.

A zenész pedig ember, megközelíthető: őszintén, szívből tud örülni, ha ekkora megtiszteltetés éri.

4. Használd a geo-targetálást Facebokon!

Ha már tart ott a zenekar, hogy ki tud mozdulni a szülővárosából, van pénz útiköltségre és van kik előtt (legyen az közönség vagy előzenekarként a főzenekar közönsége) játszani, akkor kezdj is el beszélni ehhez a más városban élő közönséghez!

Ne csak úgy, hogy feltűnsz a helyi médiában (Debrecenben például nagyon hallgatott a helyi Campus Rádió!), hanem targetálod a posztjaid a Facebookon!

Szegeden játszotok és van valaki köztetek, aki Szegeden volt egyetemista? Legyen belőle sztori és poszt! Kecskemétre mentek és az egyik legismertebb dalotok ott íródott egy öltözőben? Meséld el a kecskemétieknek!

A Facebook lehetővé tette, hogy targetáld a posztokat – ennek köszönhetően egy kecskeméti koncert előtt beszélhetsz online csak a kecskemétiekhez! Azaz a Facebook oldaladon most már be tudod állítani, hogy kinek – azaz milyen városban élőknek – jelenjen meg csak egy-egy poszt.

Ezzel lehetővé teszed, hogy több, kizárólag nekik szóló tartalmat készíts – amit ők, hidd el, boldogabban osztanak majd meg (azaz nő az elköteleződés), neked új követőket és így reménybeli rajongókat generálva.

5. Engedd őket kicsit közelebb!

A pályám elején dolgoztam együtt egy nálam egy generációval idősebb tagokból álló zenekarral. Mikor európai turnéra készültünk, az az ötletem támadt, hogy a Budapestről induló kéthetes kalandtúrát beharangozhatnánk úgy, hogy a turnéindító, egyik nagy fővárosi klubban tartandó koncerten a bárpultok fölé plazmatévét teszünk, amin a zenekar koncertje alatt végig fut egy, a vidéki koncertek alkalmával felvett, koncertelőkészületeket bemutató, jól összevágott kisfilm, majd időnként megjelenik egy rajzolt Európa-térkép, amin gombostűszerűen mutatjuk az állomásokat.

Ezzel a rajongóinkat engedtük volna be kicsit a kulisszák mögé. Úgy irtóztak az ötlettől, mint vízutáló macska a pocsolyától, amibe véletlen belelép. Az ötletben a legfőbb zavaró elem számukra a kitárulkozás volt: azt érezték, a zenekar túlságosan kiszolgáltatja magát, ha megmutat egy kicsit (szerintük ezzel túl sokat) a háttérből.

Ez majdnem tíz éve történt. Ma már az online csatornák átalakulásával változott az alkotókkal – színészek, zenei előadók, zenekarok stb. – szembeni kommunikációs elvárás, ezért valószínűleg ez az ötlet is máshogy végezné.

Ma már a Facebook, az Instagram, sőt a saját YouTube-csatorna is része a kommunikációs stratégiának. Éppen ezért érdemes ezeket is aktívabban, személyesebben használni. Fluor Tomi ezeknek az eszközöknek biztos használója – éppen ezért képes nagyobb online zajt, figyelmet generálni maga körül.

bono
Bono Wox elnézést kér a Facebook-videóban. A kép forrása: New York Post

Nagyon kevés előadó, zenekar készít például koncert előtti személyes, 30-60 másodperces bejelentkező videókat, holott az Instagrammon ezek bizonyították már népszerűségüket.

A Facebook pedig, annak érdekében, hogy ezek a Facebook-tartalmak elterjedjenek és elsődlegesen ide töltse fel valaki a videós tartalmait és ne a YouTube-ra, sokkal jobb eléréseket biztosít ezeknek, mint az egyszerű posztoknak.

(Ez a jó organikus, azaz hirdetés nélküli magas-Facebook felhasználóelérés lehet az egyik oka annak, hogy a U2 az elhíresült, az Apple-lel közös Songs Of Innocence-(spam)kampányáért Facebook-videóban kért elnézést. Közvetlenebb tartalom is, a Facebook-videó elérése is jobb.)

Szintén a fontos zeneipari szakirodalomszerzők között számontartott és fent már említett Spellman az, aki azt mondja: a rendelkezésünkre álló kommunikációs-, marketingeszközök aszerint állíthatók rangsorba, hogy mennyi ráfordítást igényelnek használójától. Minél több idő annak kitanulása, helyes alkalmazásának elsajátítása, annál biztosabb, hogy ingyenes vagy olcsó platformról beszélünk, ami akkor hálálja meg a belefektetett energiát, ha tudatosan használjuk.

Azaz bár párszor bénázunk majd az új Facebook- vagy Nutshell-videóval, lehet, hogy az fogja a legnagyobb megosztásszámot generálni.

Sosem elveszett idő újat tanulni!

A fenti írás szerzője a Zeneipari menedzsment kurzusunk vezetője. Amennyiben érteni szeretnél a zenei marketinghez és menedzsmenthez, lehet, érdemes beiratkoznod hozzánk. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált  képzésünk 2016. február 23-án indul legközelebb. A képzésről bővebben az alábbi videóban.