Turnéra készülsz Európában? Részt szeretnél venni a Eurosonic Fesztiválon vagy a jövő évi WOMEX-en, de még sosem voltál nagy nemzetközi zeneipari konferencián? A Zeneipari menedzsment kurzuson erről is tanulunk. Ezúttal Cor Schlössert, a Melkweg alapító igazgatóját, az a38 tanácsadóját, Zeneipari menedzsment kurzusunk vendégoktatóját kérdeztük.
Miért fontos a magyar zenekaroknak/ előadóknak, hogy külföldre is szervezzenek koncerteket?
– Magyarország – akárcsak Hollandia – egy pici ország, ezért koncertezés tekintetében a zenészeknek meglehetősen korlátozottak a lehetőségeik, kivéve ha hihetetlenül népszerűek. Másfelől a zenészeknek, zenekaroknak mindig jó tapasztalat és fejlődési lehetőség a külföldi koncertezés, hiszen teljesen más körülményekkel ismerkedhetnek meg: közönség, klubok, új zenész- vagy zeneipari ismerősök.
Napjainkban az emberek többsége – leginkább a fiatalok – az interneten keresi és fedezi fel az új előadókat. Hogyan, milyen eszközökkel tudják a zenészek, zenekarok az interneten keresztül promotálni saját magukat?
– Zenekarként nagyon sok lehetősége, módja van az internetes reklámnak. Régen a MySpace-nek volt nagyon fontos szerepe a promotálásban, amit az elmúlt öt év folyamán a YouTube átvett tőle. A különböző közösségi oldalak, a Facebook, a Twitter tartogat hatalmas lehetőségeket az előadóknak, hogy eladhassák magukat. Ám ha szerencsések vagy egy igazán eredeti videót töltenek fel a YouTube-ra, akkor hatalmas közönségre tehetnek szert.
Könnyebb vagy nehezebb az internet korában zenei karriert építeni?
– Attól félek, egyáltalán nem egyszerűbb az internet korában elindítani a zenei karriert, ám az mindenképpen jó, hogy az előadók a saját kezükben tartják a projektüket. Régen nagyon sok függött attól, hogy a zenei kiadók érdemesnek látják-e a zenekarodat arra, hogy befektessenek és ha igen, akkor is csak rövid időre, kivéve, ha nagyon sikeressé váltál. Akkoriban sokkal inkább a zenei kiadóktól függött egy előadó élete. Az ok, amiért egyáltalán nem lett könnyebb az internet megjelenésével a zenei karrier, az az, hogy sokkal többen próbálják ugyanazt csinálni és sokkal több „versenyző” van jelen.
Mi volt a legkínosabb helyzet a munkád során és hogyan orvosoltad ezt?
– Több is volt, de mindig elfelejtem őket. Na jó, a heteness évek Hollandiájában – amire a mostani magyar viszonyok a zenekarok promotálásában és bookingjában nagyon emlékeztetnek – a Melkweg lekötött egy angol reggae bandát, promotálta a koncertet, eladta a jegyeket, de aznap egy híres, szintén angol jazz zenekar is érkezett a helyszínre játszani egy szerződéssel ugyanattól a holland promotertől, aki a reggae zenekart is intézte. Természetesen nem vette fel a telefont többszöri megkeresésre sem. Órákon keresztül gondolkoztunk, hogy hagyjuk-e a jazz zenekart fellépi vagy sem, hiszen meglehet, a közönség sarkon fordulna és kisétálna az ajtón. A promoteren kívül senki más nem tudott arról, hogy ő két zenekart is leszervezett ugyanarra a napra! Végül elmagyaráztuk a jazz zenekarnak, hogy sajnos nem tudnak fellépni és ami még rosszabb, fizetni sem tudunk – ez a kettő minden zenész rémálma.
Miről fogsz beszélni a diákoknak az órádon?
– Az egyik előadásomon az európai klubok működéséről fogok beszélni, hogy Magyarországról milyen zenekaroknak van lehetősége kimenni és fellépni külföldön. A másik órán a nemzetközi zeneipari vásárok – mint az austini SXSW vagy a hollandiai Eurosonic/Noorderslag – működéséről, pozitívumairól tervezem az előadásom és hogy miért is éri meg a zenekaroknak kipróbálni vagy éppen fellépni ezeken.