2015 September 29

Brandépítés a nulláról – online marketing kezdő partisorozatoknak

Eldöntötted, hogy buliszervezésbe vágod a fejszéd. Kezd kirajzolódni a vízió, belőtted a zenei irányt, és a a célcsoportod is körül tudod írni. Konkrétumokat még nem tudsz mondani, a fellépőkkel és a hellyel még egyezkedsz, az első eseményig van néhány hónap – ideális időpont elindítani az online kommunikációt. Alább néhány tipp és számos hasznos link a kezdetekhez (erőteljesen összezsúfolva).

Keress egy jó grafikust

Leendő közönséged minden bizonnyal először vizuális formában fog találkozni partisorozatoddal és annak üzenetével, ezért kulcsfontosságú, hogy egyből meg tudd ragadni célcsoportod figyelmét. Ehhez elengedhetetlen egy profi, brandingben járatos grafikus munkássága. Az ütős logó mellett szükséged van egy brand bookra, amelyben meghatározzátok a kommunikáció formai alapelveit. A vizuális résznél a logó használatának szabályai, a színvilág és a tipográfia mellett fektessetek különös figyelmet az elemek elrendezésére, kitérve az online csatornák különböző méretarányaira (facebook cover, news feed, Instagram, stb.) és szabályaira (facebook hirdetésben maximum 20% szöveg lehet a kreatívon).

Grafikus felkutatásához ajánlom a behance.net-en fellelhető portfóliók böngészését. A brandinghez válassz olyasvalakit, aki a célcsoportod része vagy jól ismeri azt. Ha a büdzsé engedi, felkereshetsz egy ügynökséget is – később dönthetsz úgy, hogy a gyártás bizonyos részeit az arculati kézikönyv alapján egy szabadúszóval végezteted (vagy akár magad készíted el az egyszerűbb elemeket).

Indíts tartalommarketing-kampányt

Joe Pulizzi, (a Content Marketing Institute alapítója, a szakma egyik keresztapja) Content Inc. című vadiúj könyvében azt állítja, hogy egy új vállalkozás 2015-ben úgy tud sikeres lenni, ha még a termék piacra dobása előtt felépít egy erős rajongótábort. Mindezt úgy, hogy olyan tartalmat fejleszt célcsoportjának, amely ahelyett, hogy hagyományos módon a termék nagyszerűségét szajkózza, megpróbál valamilyen értéket teremteni. Szórakoztat, informál vagy jobbá teszi a az olvasó/néző/hallgató életét.

tesla_waw_főoldalÉkes példája nagyszerű tartalommarketingnek a Tesla 2014-es kampánya, melyet a Frank Digitallal karöltve valósított meg a decemberi nyitás előtt. Központi elemként egy zenei blogot indítottak, mely előremutató és okos elektronikus zenei témákkal hiánypótló szerepet kívánt betölteni a piacon. A blog igen sikeres lett, közel 9000 rajongót gyűjtött a facebook-on, és nagyban hozzásegítette a Teslát az indítás környéki hype fenntartásában. De a portál mellett készítettek előadókat bemutató videókat is, valamint egy a leendő zenei irányvonalat prezentáló podcast-sorozat is elstartolt.

Természetesen neked nem kell egyből profi webfejlesztőkre és videós csapatra költened. Site-ot könnyedén és olcsón készíthetsz programozói tudás nélkül a Squarespace-szel, a DJ-ktől kapott hanganyagok mehetnek SoundCloudra podcastnak, a mai flagship telókkal pedig akár 4K-s videókat is létre tudsz hozni extra anyagi befektetés nélkül. A lényeg a konzisztencián van, és azon, hogy célcsoportod tagjai önként legyenek rajongók (feliratkozók), akik a megnyitódra gondolkodás nélkül meg fogják váltani a jegyet, mert már jól ismerik a brandet és azonosulni tudnak annak üzenetével.

Robbanj a közösségi médián

Ha a brand book megvan és elindult a tartalommarketing folyamata, a következő feladat az üzenet eljuttatása és a követők gyűjtése. Kell egy facebook page, egy Instagram profil és egy stratégia.

Készíts egy kontent kalendáriumot, melyben legalább egy hétre előre eltervezed, hogy mit, hova és mikor postolsz. Facebook-on hívd meg a megfelelő zenei ízléssel rendelkező ismerőseid, valamint kövesd be őket Instagram-on. Induljon meg a kommunikáció, kezdd el építeni a viszonyt a közönséggel, told a kontentet és figyeld a visszajelzéseket.
maxresdefault-2Célod olyan követők összegyűjtése, akiket valóban érdekel az általad prezentál tartalom
– ez facebook-on különösen fontos, ugyanis a news feed algoritmusa pillanatok alatt lepontozza és elrejti a bejegyzésed, ha like-olóid közül az sokakat nem érdekel. A kevesebb bizony sokszor több.

Kezdetben nincs feltétlenül szükséged fizetett hirdetésekre, de lényegesen meg tudja gyorsítani a folyamatokat. Amennyiben jól célzol és releváns a tartalom, facebookon 1000 forintból akár 3-4 ezer emberhez is el tudsz juttatni egy-egy bejegyzést. Használd okosan, költs olyan tartalmakra, amik alapból is népszerűek, és próbáld alaposan leszűkíteni a targetált csoportot – ebben nagy segítségedre lehet az Audience Insights.
Bónuszként pedig szeptember 30-án érkeznek a szponzorált postok Instagram-ra is – valódi game changer, ugyanis a facebook rendszeréből lehet majd indítani a hirdetéseket, melyek így rengeteg nagyszerű kombinálási lehetőséggel fognak bírni. Instagramon hirdetni a facebook like-olóidnak vagy vica versa? Új fejezet indul.

A social media menedzsment egy folyamatosan változó, komplex szakma. Ha szerenél képben lenni, ajánlom a Social Media Examinert és a jonloomer.com-t. Ha idő helyett inkább pénzt áll rendelkezésedre, keress meg egy, az e-zenében járatos szabadúszó online marketert vagy ügynökséget. A lényeg, hogy kiemelt figyelmet szentelj a közösségi médiának, mert leggyakrabban ott fogsz érintkezni a közönségeddel, így a siker szempontjából kulcsfontosságú a profi jelenlét.

Ha a fentieket követed, az első bulid közönsége jó eséllyel már meg is van. 🙂

Dragán Norbert, a Frank Digital social media menedzsere. Nevéhez köthető az Indiegogo segítségével megvalósított UbiKeklektik Összművészeti Fesztivál, valamint a hihetetlenül sikeres budapesti underground partisorozat, a Contra Mundum online marketingje.

A következő tizenegyhetes ElectriCity kurzusunk 2016. október 10-én, hétfőn indul. A kurzusról bővebben az alábbi kurzuskatalógusban. Az ElectriCity kurzus nyílt napja szeptember 19-én, hétfőn 18 órától lesz, jelentkezni az info@zeneiparihivatal.hu címen lehet.