2015 October 12

„Eljössz fogyasztásért?” – (Ön)képviseleti tanácsok kezdő lemezlovasoknak

 Mennyi a reális DJ-fellépődíj? Turza Tamás, az ElectriCity – Elektronikus zenei menedzsment képzésünk vezetője erről ír az alábbi cikkében.

– Turza Tamás, az ElectriCity – Elektronikus zenei menedzsment kurzus vezetőjének írása

Biztos, hogy egyik, pályája elején járó lemezlovas számára sem idegen a címben feltett kérdés, sőt: itthon még olyan DJk is belefuthatnak, akik már rendelkeznek bizonyos fokú hírnévvel. Fizetni senki nem szeret, viszont ki utasítana vissza egy olyan lehetőséget, ahol pénz helyett italért, híres fellépő előtt két hellyel, korai időpontban ugyan, de lehet játszani?

Az iróniát félretéve természetesen minden kezdő lemezlovas karrierjének szempontjából hatalmas dolog, ha minél több fellépőidőhöz jut, és bizonyos ponton jó ugródeszka lehet az is, ha egy buli szervezője megbízik benned annyira, hogy warm-up időt adjon egy híres külföldi fellépője előtt. A probléma valójában akkor kezdődik, amikor ezeken a dolgokon rég túl vagy, és fellépésed már tényleges hasznot hajt a szervezőnek, ő azonban még mindig nem akar kifizetni – az igazi probléma pedig az, amikor ezt nem veszed észre, és mindenbe belemész pusztán a játékidő kedvéért.

A dolog valójában ördögi kör, hiszen ameddig lesz DJ, aki helyetted olcsóbban vagy ingyen vállalja, addig őt fogják többször játszatni, ha viszont elfogadod, hogy italjegyekért állsz be a pultba minden este, akkor soha sem fogsz tudni bejutni a nagyok ligájába, és soha nem fogsz megélhetést kovácsolni magadnak. Itt egy pár hasznos tanács ebből a körből való kitöréshez:

Légy tisztában a saját értékeiddel!

12088381_10153054083852001_5155666478211927659_nFontos, hogy tudd, hol helyezkedsz el a bérskálán, mennyire vagy éppen keresett lemezlovas. Ehhez nincs másra szükség, minthogy tájékozódsz és nyitva tartod a szemed. Egészen evidens például követőid számát figyelni a közösségi médiában, de (mivel ezek mesterségesen gerjesztett számok is lehetnek), a szervezőket (leendő munkaadóidat) sokkal jobban fogja érdekelni, hogy például online elérhető mixeidet hányan hallgatták meg. Persze az ügy egészen biztosan csak a tánctéren dől el – hiába gründol össze egy DJ óriási követőszámokat, hiába pörög állandóan az Instagramja vagy a Soundcloudja, ha a szettjére nem érkezik meg a kutya sem, és az emberek inkább kint csevegnek a dohányzóban, amíg ő zenél. Ha azt látod, hogy egy adott közönség kifejezetten miattad ér le hamarabb a klubba, hogy egyre több pozitív kommenteket kapsz, hogy megtáncoltatod azokat is, akik más zenéjére érkeztek, akkor vedd ezt jelnek, és kezdd el nyugodtan tartani a markod, ha legközelebb hívnak – hidd el, ilyenkor már nem véletlenül tesznek be a lineupba a szervezők sem!

Reális összeget kérj!

„Egy DJ értéke annyi, ahány embert be tud hozni az adott jegyárral” – szól a régi bölcsesség. Persze a valóságban rengeteg apró tényező összjátékán múlik, hogy hányan vannak a buliban, de kiindulópontnak legalább annyira jó ez a tétel, mint amennyire egyszerű. Egy biztos: a szervező is így gondolkodik, és ha pénzről van szó, nem fogják érdekelni sem remek gondolataid az absztrakt zene evolúciójáról, sem az, hogy mekkora lemezgyűjteményed van otthon. Egy valami számít: hozzáteszel-e a neveddel, a közönségeddel a buli sikeréhez. Márpedig ha több pénzt viszel, mint hozol, az egy nagy piros NEM-nek fog számítani, amikor a lineupot tervezik. Ha – az előző pont alapján – nagyjából képben vagy a saját értékeiddel, és reálisan el tudod helyezni magad más DJ-kkel összehasonlítva, érdemes egy-egy közös buli közben érdeklődni, hogy fellépőtársaid mennyit kérnek. Lesz, aki elhajt majd, de lesz, akinek ugyanilyen fontos infó lesz a te gázsid kérdése – az ilyen információcserék pedig sokat segítenek abban, hogy tisztább képet kapj legközelebb, ha a kifizetésről egyezkedsz!

Húzd meg a határvonalakat – magadnak és másoknak!

Fontos, hogy a szervezők annyira fognak komolyan venni, amennyire te komolyan veszed magad. Ennek pedig az első lépcsőfoka, hogy meghúzod azokat a határokat, amiket semmilyen körülmények között nem lépsz át. Persze, eleinte azt fogják választani, aki bevállalta a bulit ingyen is, vagy aki három órát zenélt le ugyanakkora pénzért, de hamar híre megy, ha elveket támasztasz magaddal szemben, és egy idő után a szervezők is komolyabban fognak venni, ha nem hagyod, hogy packázzanak veled. Érdemes egy kevés időt rászánni, és átgondolni olyan dolgokat, hogy pl. van-e olyan összeg, amennyiért nem mész el játszani senkinek, sehová. Hogy vállalsz-e talponállós borozóban is szettet, vagy csak normális klubban. Hogy táncolhat-e mögötted a DJ-pultban a klub tulajának fia, és berúgott barátai. Hogy kérhetnek-e tőled számot, vagy nem vállalod senkinek, semmi pénzért… Ezután már csak a neheze van hátra: ezeket a határokat mind megtartani, vagyis a következő pont.

Légy következetes!

12144858_10153054082982001_4073118665547917091_nAz elvek akkor érnek valamit, ha be is tartod őket. A megállapodást megtartani, és elkérni a pénzt akkor is erény, ha éppen ismerősöd a szervező, és bukó bulit zárt, vagy lejátszani a szettet akkor is, ha fáradt vagy, és felajánlják, hogy kiment a pultban valaki más. Ha kikötötted a minimum gázsid, akkor tartsd magad hozzá akkor is, ha esetleg egy-két fellépést elbuksz miatta. Engedményeket tenni nagyvonalúságból lehet, de ha egyszer valakinek elmentél olcsóbban játszani, vagy bármely más kikötésedből engedtél, az egészen biztosan el fog terjedni, és azt fogja rólad mondani másoknak, hogy puhítható vagy. Sokszor nem könnyű, de mindenképpen kifizetődő, ha következetes vagy!

Keress egy ügynököt!

Itthon sajnos a maréknyi, tiszteletreméltó kivételtől eltekintve gyerekcipőben jár a fellépői ügynökségek területe. A piacon jelenlévő maréknyi cégnél egybeolvad menedzsment, reklám, A&R és ügynökség, de szerepük így sem lebecsülendő. Egy jó booking-irodánál a fellépőnek nincs más dolga, mint megfelelő minőségű produkciót letenni az asztalra, a fenti feladatokat pedig megcsinálja helyetted egy tapasztalt ügynök, akinek a te képviseleted a munkája. Az ő dolga megszabni és betartatni a szervezőkkel minden olyan dolgot a kifzetéstől a méltó szálláshelyen át a profi turnészervezésig és logisztikáig, ami egyébként téged vonna el attól, hogy a zenélésre koncentrálj. Itthon, az egy személyben grafikus-reklámszakember-közösségimédiás-lemezkiadó DJ-k országában ez egy túlzott luxusnak tűnhet, de külföldön óriási és jól bevált hagyománya van az ügynökségeknek, nem véletlenül. Tartsd nyitva a szemed, és ne habozz belevágni, ha valaki képviselne téged!

A következő tizenegyhetes ElectriCity kurzusunk 2016. október 10-én, hétfőn indul. A kurzusról bővebben az alábbi kurzuskatalógusban. Az ElectriCity kurzus nyílt napja szeptember 19-én, hétfőn 18 órától lesz, jelentkezni az info@zeneiparihivatal.hu címen lehet.