2014 October 31

Légy online! Hasznos zenei applikációk, közösségi médiajelenlét

Online zenei marketingkampányt kell szervezned? Fel szeretnél kerülni az új lemezeddel a Spotify-ra? Digitális zeneterjesztés kurzus neked szól! A Digitális zeneterjesztés kurzus oktatói egy-egy online zenei kommunikációval kapcsolatos problémát járnak körül a Zeneipari Hivatal blogján. 

Milyen hasznos applikációk érhetőek el a zenészek és zenekarok számára? Érdemes-e ezeket használni? Ott kell lenni az összes felületen? Hogyan érdemes összehangolni ezeket az alkalmazásokat?

Kelemen László online marketing szakértő, a Digitális zeneterjesztés kurzus oktatójának írása

Szóval megvan a lemez, a zenekar elérhető az összes nagy streaming szolgáltatónál, megvan a saját weboldal, vannak koncertek, jönnek a rajongók, ráadásul még arra is odafigyeltek, hogy legyen Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Soundcloud, Bandcamp, Reverbnation, Gigmit, Sonicbids, Loudfound, Artistlink, Bandsintown, Songkick, Purevolume, show.co profilotok. De valójában szükség van ennyi mindenre?

Ezeknek egy részére biztosan. Nyilván nem fog senkinek megártani, ha ismeri ezeket a felületeket, hogy melyik, mire lehet jó, kiket lehet elérni. A legfontosabb, hogy el tudjuk dönteni: az adott alkalmazás/social media site illik-e az előadó stratégiájába, hasznos lesz-e hosszútávon, hogy egy újabb felületet behúzunk a már meglévők mellé?

Bár a bejegyzés témája a hasznos zenei alkalmazások, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a saját weboldal mindennél fontosabb. Persze király dolog a Twitter meg a Facebook, de valljuk be, a MySpaceről ugyanezt gondoltuk.

A lényeg, hogy egy zenekar saját weboldala az egyetlen olyan online érintkezési felület, amiről maga a zenekar dönt. A zenekar mondja meg,  hogy mikor milyen legyen, akár ők is tudják kezelni a tartalmat és ellentétben a MySpace-el/Facebookkal, amit egyszer végre ha tényleg bezárnak, minden tartalmat törölni fognak, a weboldalról ugyanez már nem mondható el.

Ezzel persze nem azt mondom, hogy nincs szükség social media jelenlétre. Az igazság az, hogy a saját website-ot tökéletesen kiegészíti a közösségi média jelenlét és néhány hasznos app, tehát mindig ezeknek a kombinációjában érdemes gondolkozni.

Ha még nem elérhető a zenekar saját oldala, akkor érdemes akár WordPress-t, akár Tumblr-t vagy esetleg valamilyen más megoldást, mint például a Squarespace, Cargo, Virb vagy Songpier-t megnézni és ebben elkezdeni a saját weboldalt összerakni, mert előbb vagy utóbb szükség lesz rá, ha egy komolyan vehető produkciót szeretnénk.

Nade, melyek azok a hasznos appok, amelyeket mindenképpen érdemes használni?

Ilyen például a Songkick és a Bandsintown, amelyekkel könnyen és egyszerűen lehet kezelni a koncerteket, integrálhatóak egy weboldalba vagy akár a Facebook-ra is. Ezekkel az alkalmazásokkal gyorsan létrehozhatóak olyan egyedi “menüpontok” a saját Facebook oldalon, ahol csak az adott zenekar koncertjei jelennek meg, ahogy látható ez például a Foo Fighters esetében is, akik pont a Bandsintown-nal kezelik a koncertjeiket:

Screen Shot 2014-10-31 at 20.09.30

Hasonlóan hasznos alkalmazás lehet az olyan előadók által is preferált SmartTab, mint a Coldplay vagy a The Black Keys, amivel szintén Facebookon lehet külön alkalmazást létrehozni.

A SmartTab abban nyújt segítséget, hogy az iTunes-on elérhető dalokat gyakorlatilag majdnem megvásárolhatóvá teszi Facebook-on. A rajongók egy kattintással az iTunes-on találják magukat, ahol már meg is tudják vásárolni a dalokat.

Screen Shot 2014-10-31 at 20.12.18

Érdemes lehet elgondolkozni azon is, hogy akár a YouTube-videókat behúzzuk külön alkalmazásként Facebookra és arra is láttunk már példát, hogy valaki az Instagram feedjét teszi elérhetővé a Facebook-alkalmazások között.

Sőt, a FanRX vagy a Bandpage segítségével gyakorlatilag az összes zenekari tartalmat be lehet húzni a Facebook alá is.

De, hogy ne csak Facebookos alkalmazásokat említsünk, érdemes lehet megnézni a Gigmit illetve a Sonicbids oldalát is. Utóbbiról azt kell tudni, hogy például az texasi SXSW-re (igen, a showcase fesztivál, amit mindenki ismer Magyarországon) csak rajtuk keresztül lehet jelentkezni. Egyébként alapvetően mindkét oldalon különböző koncertek lehetőségeket lehet “megpályázni”. Egy turné szervezésekor akár még jól is jöhet, hogy kapcsolatokat szerezzen az ember, vagy akár fellépést is lehet ezeken a felületeken keresztül lekötni. Fontos tudni, hogy mindkét esetben havidíjas szolgáltatásról beszélünk, és csak bizonyos ideig élhetünk azzal a páratlan lehetőséggel, hogy akár Atlantába is jelentkezhessünk egy koncertre.

És akkor el is érkeztünk ezeknek az oldalaknak az egyik hátrányához: a Sonicbids jellemzően Egyesült Államokban, a Gigmit pedig Németországban kínál fellépési és promó lehetőségeket, amiket itthonról megpályázni talán nem a legegyszerűbb, de mindenesetre érdemes lehet kipróbálni 1-2 hónapos próbaperiódussal ezeket az eszközöket is.

Mindkét oldal egyébként nagyon jól megtanít arra, hogy melyek azok a legfontosabb információk, amelyeket egy ún. EPK-nak (Electronic Press Kit) tartalmaznia kell.

Ha már minden koncertünket kitettük Facebookra, jelentkeztünk a Bonnaroo fesztiválra, akkor miért ne akarnánk eladni a zenénket online? Nos, ahogy a mondás tartja: “there is an app for that!”

Mégpedig nem más, mint például a Bandcamp. Annyiban persze egyből pontosítok, hogy ez nem egy app igazából, de akár annak is tekinthetnénk. Ha egészen pontosan definiálni szeretnénk, akkor a Bandcamp egy direct-to-fan (D2F) platform. Ezen az oldalon gyakorlatilag saját micrositeot tudunk létrehozni egy előadónak, zenekarnak és a dalokat értékesíteni is tudjuk. A beüzemelés gyors és egyszerű, nem igazán szükséges hozzá komolyabb technológiai ismeret. Természetesen mivel valamiből fent kell tartani a szervereket náluk is, ezért bevétel megosztásos-modell alapján dolgoznak, illetve elérhető egy prémium megoldás is, amivel már látunk geolokációs adatokat, adhatunk ki letöltési kódokat a rajongóknak, szóval tele van mindenféle csupa jó dologgal.

Természetesen D2F megoldásokkal is tele a padlás: Topspin, MusicGlue, Nimbit csak, hogy néhányat említsek. Persze a D2F elméletben nagyon szép elgondolás, de a gyakorlatban már csak úgy tud működni, ha van egy tényleges rajongóbázisa a zenekarnak, ha van egy megfelelő csapat a zenekar mögött, vagy nagyon jó munkaetikával van megáldva és a DIY módszerek nem állnak messze magától a zenekartól és ha megfelelő médiajelenlétet tud biztosítani magának az előadó. Szóval igen: stratégia nélkül nem fog működni.

Ugyanezeket a szempontokat kell figyelembe venni akkor is, amikor mobil app-ot szeretnénk fejleszteni a zenekarnak. Mert megoldás természetesen erre is van: használhatjuk akár a volu.me-t, akár a Mobilerodie-t is, amelyeket kifejezetten mobilapplikációk létrehozására találtak ki olyan felhasználóknak, akik nem rendelkeznek fejleszői tudással. De ezek a megoldások is csak akkor működnek, ha már egy olyan zenekarról beszélünk, akik több év kemény munkájával kivívták maguknak a közönség elismerését.

Azt hiszem ennyiből is látható, hogy sok lehetőség van, és az elérhető platformok, megoldások, alkalmazások közötti döntés és választás akár már bénítólag is hathat a felhasználóra.

Éppen ezért fontos valóban átgondolni, hogy milyen üzleti céljai vannak egy zenekarnak és azt milyen stratégia mentén szeretné megvalósítani, majd ezekhez a célokhoz érdemes eszközöket, felületeket választani.

4 online zenei marketingtanács röviden:

1. Legyen kidolgozott, átgondolt és részletesen felépített stratégiád! A stratégia mindennél fontosabb, az online eszközöket ehhez a stratégiához megfelelően kell megválasztani, egyetlen online felület sem váltja ki a jól felépített és részletesen kidolgozott stratégiát.

2. A kevesebb, néha több! Nem kell mindenhol ott lenni, mert nagyon sok platform van, amelyek folyamatos karbantartása nagyon sok időt vesz igénybe, márpedig a konzisztens megjelenés egy profi előadó esetében egyszerűen elkerülhetetlen.

3. Koncentrálj a fontos dolgokra! Mindig gondolj arra, hogy az emberek nem egy Facebook  oldalért vagy Twitter profilért akarnak rajongani, hanem a zenészért és zenéért, ami az oldal mögött van. Találd meg a hangot és közvetlen kapcsolatot a rajongóiddal, a megfelelő helyeken!

4. Légy konzisztens az online megjelenéseknél! Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy a különböző appokban, profilokban és egyedi megjelenésekben is figyeljünk oda arra, hogy a zenekar arculatába illeszkedő módon jelenjünk meg!