2014 November 01

Jó zenekari imidzset akarsz? Saját fotósotok van-e már?

Morcz Fruzsina, a  vezetőjének írása

 

A hazai zeneiparban előfordul, hogy az ország és a hazai zeneipar méretére hivatkozva nem alkalmazkodnak menedzserek, koncertszervezők vagy akár magukat menedzselő zenekarok sem a nemzetközi minőségi mércéhez, sztenderdekhez, sem a szakmai elvárásokhoz, ha sajtóanyagokról, előadói/zenekari fotókról, honlapstruktúráról van szó, azaz nem igényes, nem modern a megjelenésük, kommunikációs platformjaik dizájnja.

Azonban tévedés azt gondolni, hogy a te rajongóid, célközönséged vagy akár kollégáid nem tudják használni az internetet és így nem futottak még bele egy metálzenekarról készült igényes sajtófotóba, egy elektronikus zenei előadó profin felépített honlapjába vagy egy külföldi fesztivál hibátlan reklámanyagaiba. Ez pedig növeli a hazai előadókkal szembeni elvárásaikat is, mégha tudatlanul is.

Olafur Arnalds-plakát Ahogy a digitális forradalomnak köszönhetően a külföldi zenekarok különböző hanganyagainak beszerzése is rengeteget egyszerűsödött, úgy ér bennünket egyre több vizuális hatás is.

Azaz belefutunk az OK Go klipjeibe, a Bon Iver lemezborítóiba vagy például Olafur Arnalds koncertplakátjaiba. Ezek a hatások pedig bizony csendben manipulálnak bennünket és fejlesztik az ízlésünket, de legalábbis az elvárásainkat. (Szerencsés esetben persze…) Nekünk pedig – ha már saját igényeink nyomán nem is – ezek hatására figyelnünk kell a vizuális megjelenésünkre, bármilyen zenei műfajt képviselünk. A (vizuális) igényesség a hitelesség és a profizmus ismetetőjegye.

A saját sikerességed érdekében éppen ezért nézz körbe az angol, francia vagy éppen német zeneipari piacon, mikor új honlapot, sajtófotót vagy videót készítesz. 

Természetesen a büdzséd nem hasonlítható ismert külföldi előadók költségvetéséhez, de a nyugat-európai zeneipari szereplőket általában jellemző ötlet és igényesség hathat inspirálóan.

Öt olyan szakembert mutatok be öt e-mailen keresztül, akikre nagy szükséged van egy saját zenekar vagy bármilyen szervezői munka közben, már a legeslegelejétől.

A múlt héten a grafikus fontosságáról írtam, most egy másik szakember következik.

2. Szükséged lesz egy fotósra!
Legyél bár kezdő promoter, menedzser vagy zenész/zenekar, egy jó fotós a későbbi sikereid záloga lehet. A rólad vagy a produkciódról készült képek nemcsak abban lehetnek segítségedre, hogy a rajongóid később felidézhessék egy koncert hangulatát vagy rendelkezésedre álljon megfelelő számú sajtófotó, ha hír jelenik meg rólad, hanem abban is, hogy bizalmat ébressz egy érdeklődőben.

A szép, jó technikával és fényképezőgéppel készült képek tudatosságot, értéket és minőséget sugároznak, amiből azzal találkozó szakemberek, zenefogyasztók és rajongók a zenédre, munkádra, produkciódra is asszociálnak.

Anton Corbijn fotója Bruce SpringsteenrőlNem véletlen az, hogy olyan híres és képeikről felismerhető fényképészek, mint Anton Corbijn dolgoztak a U2-nak, Tom Waitsnek, Bruce Springsteennek (mellékelt kép) vagy a Depeche Mode-nak: a képi információ az egyik legfontosabb eleme a XXI. század kommunikációjának (elég csak a Facebookon posztolt cikkeknél megjelenő képek megnövelt méretére vagy magára a milliárdos üzletre, az Instragramra gondolni).

Addig egy zenekar sem létezik igazán, amíg nincsenek róla fényképek (igen, tudom, hogy az elektronikus zenei előadó,  kivétel, de ő éppen abból épített imidzset, hogy nem látható). Képekre van szükséged akkor, ha interjú készül veled és az újságíróval nem érkezik fotós; képek kellenek a honlapodra; egy fesztivál weboldalának fellépő zenekarok-felsorolásába; egy sajtóközlemény mellé; a lemezed belső borítójára vagy a digitálisan letölthető EP-d mellé.
Légy látható és légy markáns már az első vizuális megjelenésed során!

A kiválasztott fotósoddal alakíts ki közvetlen, kollegiális viszonyt. Zenekar esetében ismerje jól a tagokat, legyen velük felhőtlen kapcsolatban – ez hasznodra lesz akkor, mikor zenekari képet, koncertfotót vagy portréfotót készít nektek. Profi, rutinos, de legalábbis igényes és kreatív fotóst válassz, mert ha egy amatőr készíti a képeket, azok bizony addig az interneten fognak keringeni, míg le nem szedeted azokat a Google keresőjén keresztül. Nálunk, a Zeneipari menedzsment kurzuson bizony szoktunk rosszul sikerült zenekari fotókról beszélni. Nem is gondolnád, de évekre visszamenően emlékszenek a diákok (akik lehetnek a te produkciód potenciális rajongói) ezekre az elborzasztó képekre.

Légy tehát előrelátó és alapos, mikor fényképészt keresel! Nézd meg, milyen képeket készített korábban, találkozz vele személyesen, készülj fel az első közös munkára: vigyél neki plakátot/szórólapot/albumot vagy küld át neki a honlapod, Facebook oldalad, hogy lássa a zenekarod/produkciód/céged világát. A gagyi fénykép bizony az amatőrség látszatát kelti, ezért ügyelj arra, hogy tényleg jó fotók készüljenek.

Egy jó, rugalmas, kedves és közvetlen fotóssal sokkal jobb dolgozni, mert meggyorsítja a munkát, a fotózáson kötetlenebbé teszi a hangulatot. Ugyanakkor a fényképészed számára is jobb, ha hosszútávú munkaként tekinthet az együttműködésetekre: ez az érzet nem csak az egzisztenciális biztonságérzete növeléséhez járul hozzá (egyszerűbben fogalmazva: munkát és így pénzt kap tőled), hanem a projektet is a sajátjának érzi és hidd el nekem, ez a képein is érződik majd.

Glódi Balázs fotója az Erik Sumo BandrőlFontos, hogy a fényképészed, az ideális grafikushoz hasonlóan, képezze magát, folyamatosan figyeljen a vizuális trendekre.

Idehaza Glódi Balázs (lásd a mellékelt, az Erik Sumo Bandről készült képét) az egyik olyan fényképész, aki nemcsak a Szigeten készült képei miatt ikonikus, hanem zenekarfotóit is örökre megjegyzi az, aki egyszer belefutott.

Saját, kollegának tekintett fotóssal akkor is érdemes rendelkezned, ha nem zenekarvezető vagy szólóelőadó vagy: egy menedzser vagy egy promóter szakmai hitelességét támogatja, ha megbízható, kipróbált, általa koordinálható és jó minőségben dolgozó szakembereket képes biztosítani annak a produkciónak, akivel együttműködik.

Még egy hasznos és megszívlelendő elem, amire magyar menedzserek és zenekarok néha úgy tekintenek, mintha ördögtől való lenne, pedig nem jelent hatalmas kiadást: a sajtófotód elkészülte előtt beszélj és dolgozz együtt a zenekar megjelenésén egy stylisttal.

Olyan stylistot keress, aki szívesen dolgozik zenészekkel, érdekli a zenéd, magáénak érzi a feladatot és tisztában van vele, hogy nincsen több tízezer forintotok arra, hogy új ruhatárat építsetek fel. (Dolgoztam már együtt zenekari stylisttal, valóban hasznos együttműködésnek tekintem.)

Green Day a Tony Awardson A jó stylist segít abban, hogy minden zenekartag (vagy egy zeneipari cég fotójának esetében a stábtagok) az alkatuknak, adottságaiknak megfelelően öltözzön fel.

Ha kicsit feljebb megnézed újra az Erik Sumo Band-zenekarfotót, láthatod, itt is volt tervezés: fekete-fehér ruhában van minden zenekartag, ez is része a kép mutatósságának és maradandó élmény-jellegének: a letisztult kompoziciónak is köszönhető, hogy ez bizony egy szép fotó.

A stylist, ahogy a látványtervező sem idegen sem a rockzenében, sem a metálban, sem a punkban.

A Faith No More is dolgozott együtt (jól mutatja a 2012-ben, a VOLT Fesztiválon adott konvert színpadképe) látványtervezővel, sőt a Green Daynek is van stylistja – még egy díjátadóra is kitalálják, mit vesznek fel (bocsánat, ha most egy világ dőlt össze benned).

Tehát nem zenei műfajtől függ az előre megkomponált, kitalált ruházat és megjelenés, sőt, minden stílus legalább szinten megkívánja azt (mégha nem is minden produkció igényes, ha öltözködésről van szó). A Sex Pistols sem “csak úgy” volt punk, nézz csak utána, kivel élt a zenekar menedzsere egy időben…

A sytlist nem minden esetben egy extravagánsan öltözködő, megfizethetetlen szakember (sőt!), lehet egy MOME-n tanuló egyetemista vagy a KREA-ban frissen végzett diák is, aki imádni fogja, hogy most egy különleges feladatot bízol rá.

Találd meg a megfelelő stylistod a fotósoddal együtt!

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.

Érdekelnek a zeneipari témájú cikkek? Nem tudod, hogyan növeld a rajongótáborod vagy azt, hogyan építs kontaktlistát?  Kattints ide és iratkozz fel ITT és minden héten küldünk neked egy magyar nyelvű zeneipari cikket, amit a Zeneipari Hivatal kurzusvezetői kizárólag a hírlevelolvasóinknak írnak!