2014 December 25

Negatív kommentelőből rajongót csinálni – Klausz Melinda, közösségi média specialista

Mennyit ront az imidzsünkön az elégedetlenkedő kommentelő? Hogyan írjunk olyan posztot, mintha maguk a zenészek vagy az oldal üzemeltetői üzennének? Klausz Melinda közösségi média menedzser évek óta foglalkozik online kommunikációval, három könyvet is írt már a témában. A Zeneipari Hivatal sorozatában a Zeneipari menedzsment kurzusunk vendégelőadóit kérdezzük: olyan nőket mutatunk be, akik évek óta dolgoznak a magyar zeneiparban.

IMG_5627Hogyan kerültél kapcsolatba a zeneiparral? Mi vonzott benne?

– Tizenhat éves koromtól újságíróként dolgoztam és az Index Veszprém kultúra rovatában az akkori underground zenekarokkal készült interjúk jutottak nekem. Így ismerkedtem meg előbb a Zagastic zenekarral, akik a selectorkodás útján indítottak el, majd pedig a Veszprémi Utcazene Fesztivál vezetőjével, Murakkal, akinek az első zeneipari közösségi média felületet installáltam és ennél a témánál találkoztam az első közösségi média-konfliktussal is.

Találkozol-e meghökkenéssel vagy furcsálkodással a kollégák között, hogy Te mint nő látod el ezt a munkakört?

Közösségi média menedzserként nem lepődnek meg a női mivolton, sőt általában jobb nőként kezelni ezeket a felületeket, mert jobban meg tudjuk érteni a “problémásabb” rajongókat és jobban tudjuk a konfliktusokat kezelni az erőszakmentes kommunikáció segítségével. Akkor szoktak inkább meglepődni, amikor elmondom, hogy milyen alkalmazásokat, űrlapokat, programajánlókat vagy éppen játékokat fejlesztek a Facebookon. 🙂 No persze ma már ebben a szakmában ez sem annyira meglepő, egy jó közösségi média menedzser igenis kell, hogy értsen valamennyire a programozáshoz. Nem mondom, hogy informatikusnak kell lenni, de egy egyszerű XML-, HTML- vagy CSS-kódot igenis tudni kell használni, belenyúlni és egyéni arculatra szabni.

– Ütköztél – e és ha igen, milyen akadályokba a karriered elején, amiatt, mert nő vagy?

Leginkább amiatt volt probléma, hogy nem értették a közösségi média szerepét és helyét. Volt egy olyan időszak, amikor a Facebookon orrba-szájba gyártották az emberek a kvízeket, amiben nem mindig pozitív színben tüntették fel a rajongásuk tárgyát. Na, ilyenkor volt, aki csak a negatív oldalt vette észre (magyarul, hogy csak rosszat írtak róla) és azt nem, hogy aktívan jelen vagyunk a felületen. Egy munkanap alatt eltávolíttattam az alkalmazást. Az ilyen embert nem lehet meggyőzni arról, hogy a közösségi média és a vélemények mégiscsak jók, mert az, hogy őt bántották a felületen, örök sérelem marad.

kzssgi-mdia-gyfl-konfliktus-panaszs-nyeremnyjtkmenedzsment-a-gyakorlatban-betekints-a-knyvbe-1-638
Klausz Melinda könyve

– Mi volt eddig a munkád során felmerülő legnagyobb nehézség, probléma?

Közösségi média konfliktuskezeléssel a Veszprémi Utcazene Fesztivál kapcsán ismerkedtem meg legelőször. Itt történt ugyanis, hogy a korábban teljesen ingyenes fesztiválon bevezetésre került egy fizetős helyszín. Mivel az emberek támogatni is akarták a fesztivált, sokan megvették a hetijegyüket erre a helyszínre, de nem jöttek el a koncertre, mivel a többi helyen is rengeteg színvonalas csapat szolgáltatta a talpalávalót. Akik azonban csak a fizetős helyszín fellépőire lettek volna kíváncsiak, ott álltak a bejáratnál, látva, hogy még “fél ház” sincs. Na, őket kellett lenyugtatni, ráadásul úgy, hogy a fesztivált támogatók anyatigrisként elkezdték védeni a rendezvényt és még nagyobb indulathullámot generáltak.

Másik emlékezetes sztori a vörösiszap katasztrófa után megrendezett Árral szemben segélykoncert kapcsán történt. Folyamatosan tudósítottunk a jegyfogyásról, a támogatás mértékéről, annyira flottul ment a rendszer, hogy már csak odamentem a jegypénztárhoz és a pénztárosok már csak egy számot mondtak arról, hogy még mennyi jegy van. Egészen addig ment jól a történet, amíg a másik pénztároshoz nem mentem oda, persze ő is egy számot mondott. Később derült ki, hogy ő azt mondta, mennyi jegy fogyott.

– Mennyiben számít a Facebook-kommunikációelemzés illetve a -kommunikációs stratégiai tanácsadás során, hogy nő vagy?

Érzelemmérés és a konfliktusok kezelése során szerintem kifejezetten előnyös, illetve a posztok megfogalmazásánál is jobban rá tudunk hangolódni egy-egy ügyfélre. Ez annyira jól sikerült az első Expresszó Facebook oldalán megosztott posztom kapcsán, hogy a főnök haverja még be is kommentelte a haverjának címezve, hogy ez jó bejegyzés volt! Konfliktuskezelésben pedig egyértelműen a lerendezés, a “kibeszélés”, a probléma elsimítása mellett vagyok, amiatt is, hogy több, min hetven konfliktust vizsgáltam meg teljes részletességgel és tudom, milyen anyagi- és imázskárokkal járhat egy nem vagy rosszul rendezett konfliktus – ahelyett, hogy letörölnénk egy-egy hozzászólást (amit ráadásul nem is minden felületen lehet megtenni a Facebookon sem!).

Igazi sikerélmény, ha egy negatív kommentelőből a végén evangelistát tudunk csinálni! Sokan azt hiszik, hogy ez nehéz, pedig csak odafigyelés kell hozzá!

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.