2014 July 15

11 tanács és teendő a sikeres Facebook-koncertesemény érdekében

Morcz Fruzsina, a Zeneipari menedzsment kurzus vezetőjének írása

A közösségi média remek eszköz lehet mindazon kisebb vagy kezdő zenekarok, előadók kezében, akik megtanulják azt profin, kreatívan használni. Az alábbiakban tizenegy tippet adunk és példákkal mutatjuk be, hogyan használhatod a Facebookot jól egy következő fellépésed népszerűsítésére.

1. Készíts Facebook-eseményt!

Tévhit, de sokan vallják: ami nincs fenn az interneten, ami nincs fenn a Facebookon, az nincs vagy nem lényeges. Ennek a kimondatlan elvárásnak  annyiban mindenképpen érdemes megfelelni, hogy a következő fellépésünknek elkészítjük az eseményeit. A közönséged döntő többsége valószínűleg a Facebookon fog utánanézni a készülő eseménynek.

2. Kösd össze a Facebook-eseményt más platformokkal!

Az eseményeket célszerű összekötni egyéb online platforokkal, például a Bandsintownnal, a Spotifyjal és a honlapunkon is megjeleníteni. Ezzel ismét az esemény kommunikációs értékét növeljük. Ne legyen kifogás az, hogy te X generációs vagy (azaz 1975 előtt születtél és ezért nem mozogsz olyan otthonosan a digitális kultúrában): a közönséged igenis használja ezeket a platformokat, ezért neked ezt pedig a saját hasznodra kell fordítanod!

A Brains ezt teszi: a honlapján megjeleníti a fellépései dátumát és helyszínét és amikor az egyes koncertekre kattintunk, a Facebook-esemény jelenik meg, ami tartalmazza az összes, jelen cikk negyedik pontjában leírt lényegi információt. Ezt láthatod a honlap alján: ott látszik, ha az adott eseményre állunk a számítógép kurzorával, a link a Facebook-eseményre mutat.

Screen Shot 2014-07-05 at 22.36.24

A Facebook-eseményed az összes online platformon linkeltetheted: ha interjút ad az általad képviselt előadó vagy a zenekarod, kérd meg az online platform felelősét, hogy az interjú szövegében linkelje a Facebook-evented. Ezzel is azt éred el, hogy a közönséged egyből az online hirdetőtábládnál, azaz a Facebook-eseményednél találja magát az összes hivatalos információval együtt, amire az adott fellépés kapcsán szüksége van!

3. Vedd számításba, hogy hány fél érdekelt az adott eseményben!

Fontos, hogy egy fellépésnek egyetlen Facebook-eseménye legyen – azaz ha egy többfellépős koncerthez készül egy event, mindenképpen beszéljük meg a többi féllel, hogy ki fogja a Facebookon megcsinálni azt. Egyeztessünk az adott helyszínnel is, hogy az érdekelt felek közül ki ki készít eseményt és hogyan promotálja azt.

A mellékelt példa jól mutatja az előzetes megbeszélést. Az event szerint a 30Y az Óriással játszik a Barba Negrában.

Screen Shot 2014-07-05 at 16.29.07

Mivel a koncertben három fél is érintett (akiknek négy online platformja van), az eseménynek négy adminja van: a két zenekaron kívül a Barba Negra két különböző néven is hosztja a júliusi koncertnek.

Ez az event is megmutatja, hogyan lehet egy eseménycoverfotót informatívvá, igazán hasznossá tenni: a képen szerepel a fellépők neve, a koncertjegyár, a helyszín is, azaz a fotó online flyerként is tud működni.

4. Használd úgy a Facebook-eseményed, mint egy online hirdetőtáblát!

Az eventleírásnak célszerű alaposnak lennie, hiszen ez a koncertünk online plakátja.

A Facebook-eseményen feltüntetni javasolt információk:

  • a pontos menetrend, azaz a kapunyitás időpontja, a (zenekarok) koncertkezés(e)
  • a koncert helyszínének pontos címe
  • a koncert eseményének helyszíne belinkelt térképen
  • a jegyvásárlás platformjai, azok elérhetőségei
  • a koncerthelyszín jegypénztárának nyitvatartása
  • a jegyárak (elővételi ár és helyszíni jegyár)

A Vad Fruttik Budapest Parkban lezajlott koncertjének Facebook-eseményleírásban szerepelnek a legfontosabb, nélkülözhetetlen koncertinformációk.

Screen Shot 2014-07-05 at 16.28.34

A Facebookon létrehozott események egyik legjobb tulajdonsága, hogy azok létrehozásától az esemény lezajlásáig (és azon túl is) ingyenes online hirdetőtáblaként szolgálhatnak a fellépéséről információt keresők számára.

Tedd könnyebbé a rajongóid életét, segítsünk nekik abban, hogy jegyet válthassanak a koncertünkre, hiszen ez a cél. Ehhez pedig fontos az, hogy az összes információval kiszolgáld őket.

A közönségnek tudnia kell, hogy mikor van kapunyitás, azaz mikor érdemes a helyszínre jönniük, mennyi idejük van a helyszínen beszélgetni vagy meginni egy italt.

Szeretnék tudni, mikor kezd a kedves zenekaruk, mert vagy nem szeretik az előzenekart vagy nem érdekli őket, de az is lehetséges, hogy más programjuk van a koncert előtt. Legyünk velük ebben őszinték, segítsünk nekik, hogy dönthessenek a helyszínreérkezésük időpontjáról.

Lehet, hogy a Péterfy Bori & Love Bandnek kérdésekre kell válaszolgatnia, mivel a Facebook-eseményükön nem jelezték, mikor kezdődik a Kobuciban tartandó koncert.

Screen Shot 2014-07-05 at 16.42.25

Segítsünk a közönségünknek abban is, hogy odataláljanak a helyszínre! Ez megintcsak azért hasznos, mert ha beírjuk a pontos címet, illetve térképet is találnak az eventen, akkor ismételten csak a mi Facebook-eseményünkhöz térnek vissza.

Hasznos információ, ha a koncertjegyeket értékesítő helyszínek, szolgáltatók elérhetőségeit, illetve a jegypénztárok nyitvatartási idejét és elérhetőségeit is feltűntetjük.

5. Használd a Facebook-eseményt mint kommunikációs csatorna!

Screen Shot 2014-07-05 at 17.03.13

A Facebook-eventen keresztül a közönségünk jelentős részét tudjuk értesíteni, ha mondjuk eső esetén a koncert elmarad vagy akkor is, ha az egyik külföldi DJ fellépő lemarad a repülőről és emiatt változik az esti program. Ezt az a38 is használja több alkalommal, ahogy a mellékelt kép is bizonyítja.

Fontos, hogy a rajongóink a jegyárakat és a jegyvásárlás módját is megtudják tőlünk. Ez az event-kommunikációnk egyik legfontosabb eleme, felsorolni, milyen platformokon és mennyiért tudnak jegyet venni a fellépésünkre.

Ezzel azt is elérjük, hogy az így kialakuló csatornákon keresztül könnyen elérjük őket, kommunikálhatunk velük. Sőt, az eseményt követően ide posztolhatjuk a fellépésen készült képeket (amivel ismét online zsongást, azaz buzzt tudunk generálni; illetve a legközelebbi fellépésünk promotálni!

6. Ne feledkezz el az információ fontosságáról! 

A kilencvenes években a Pesti Estből értesülhettünk egy eseményről vagy felhívhattuk a helyszínt, hogy megkérdezzük, mennyibe kerül a koncertjegy, mikor kezd a zenekar, mikortól van beengedés. Az Almássy Téren dolgoztam, mint promóter, ezért a saját bőrömön megtanultam, hogy a közönségnek ezek az információk mennyire fontosak, mert naponta több telefonhívást kaptunk ezekkel a kérdésekkel. Akkoriban a portán dolgozókat vagy a jegypénztár személyzetét kellett értesíteni, hogy a közönséget tájékoztatni tudják, ma már a közönség zöme az online platformokon szerzi be az információt. Ezért is fontos, hogy pontos és alapos tájékoztatást adjunk itt. A közönségnek fontos az a fellépésinformáció, amivel te rendelkezel – oszd meg velük is!

7. Légy alapos!

Screen Shot 2014-07-05 at 17.02.05Több információ = kevesebb kérdés + több szabad munkaóra + boldogabb közönség. Boldogító képlet. Ha a megadott alapinformációkból valami is hiányzik, a közönség azonnal kérdezni fog (persze kérdez akkor is, ha már előre fel van tűntetve a válasz). Azonban jóval kevesebb kérdést kapunk, ha minden lényegi információt feltűntetünk – és így a közönségünknek időt, saját magunknak pedig munkaórákat is spórolunk. Nem kell folyamatosan kérdésekre válaszolnunk a Facebook-eventen. Ha ezt elmulasztjuk, rossz érzetet kelthetünk a rajongóinkban, flegmának vagy nemtörődömnek tűnhetünk és ezt nem akarjuk. Az alapos event-információval könnyebben elkerülhetjük az információs káoszt is.

Ez az alaposság és az informatív event a mi malmunkra hajtja a vizet, a rólunk kialakuló pozitív benyomás és a profizmus részévé válik, hogy információval kiszolgáljuk a közönségünket, sőt, ezzel arra is szoktatjuk őket, hogy mindig a mi platformjainkon tájékozódjanak, hiszen ott megtalálják a számukra fontos információkat, ebben mi megbizható segítség vagyunk számukra.

Kommunikációs csatornaként tudja emiatt használni az eventjeit az a38 elektronikus zenei rendezvénysorozata, a Technokunst, ahogy a képen is látszik: egy, az eventre posztolt posztra 110 like-ot kaptak.

8. Ne hagyd magára az eseményt!

Az alábbi Péterfy Bori-eseményről a koncertközvetítés napján készült képernyőkép. A straming napján, a fénykép készítése előtt öt órával létrehozott eseménynek nemcsak hogy nem volt hivatalosan köze a zenekarhoz (hiszen nem szerepel ott hosztként), de egészen pontosan nulla ember jelölte be, hogy részt vesz a virtuális eseményen.

Screen Shot 2014-07-05 at 16.35.14

Ez klasszikus példája annak, hogyan néz ki az, ha az esemény létrehozója nem egyeztet a többi érdekelt féllel. A Péterfy Bori & Love Bandet több mint kilencvenezren követik a Facebook-on – ha az eseményszervezője nem az esemény napján, hanem sokkal hamarabb elkészíti az eseményt (hiszen a technikai előkészületek hamarabb jóval megtörténtek és a közvetítésről szóló megállapodás sem aznap született), illetve ha egyeztet a zenekarral előzetesen és kéri a segítségét és együttműködését az event promotálásában, akkor elérte volna a célközönségét és kommunikálni tudta volna a közvetítést.

Ne hagyjuk, hogy a mi eseményünkkel ilyesmi történhessen, mert nem tűnik profinak!

9. Dokumentálj!

Ha sikeres volt a rendezvényed és a közönség szerette az estét, minél hamarabb tedd közzé a koncertről készült fotókat! Amennyiben ezeket mappába rendezed, ne csak a honlapotokon vagy a Facebook-oldalatokon oszd meg azt, hanem gondolj azokra is, akik ott is voltak ezen az estén, azaz posztold be a mappát az eventhez is, hadd nosztalgiázzon a közönséged!

10. NE (azaz NE!!!) hívj meg minden ismerősöd a Facebook-eseményedre!

Az, hogy van a Facebookon 560 ismerősöd, nem azt jelenti, hogy mind az 560-an ott szeretnének lenni a debreceni koncerteden, pláne, ha pécsiek vagy budapestiek! Mindig célirányosan használd a Facebook-eseményt: azokat az ismerőseid hívd meg rá, akik lehetséges, hogy el is mennek (tehát a szombathelyi cimboráid nyugodtan kihagyhatod a meghíváshullámból, mikor egy kecskeméti eseményről van szó) és a Facebookon se kergesd őrületbe az embereket, hogy hirtelen feltűnsz egy csoportban (például a Zenészek, koncertszervezőkben) és úgy, hogy nem illeszkedik oda a posztod, beteszed a koncert vagy fellépés Facebook-eventjét. Ez erőszakos és spammelés – amivel a saját presztízsedet rongálod ám!

11. Nem csak az online van ám!

A Facebook-kommunikáció hasznos, de nem minden. Tudok vidéki magyar klubról, ahol a Facebook-esemény létrehozásán kívül nem promotálnak egy-egy fellépést, ezért gyakran előfordul, hogy az adott klub online platformjait nem vagy csak szórványosan követő rajongó bizony lemarad egy kedves előadója fellépéséről, mert egy utcai plakátot vagy nyomtatott újságban megjelent cikket sem látott.  Tudjuk, hogy a nyomtatott lapok és a plakátozás jelentősége csökkent, de nem szűnt meg és pláne nem szüntették meg. Használd ki ezt a lehetőséget is! Nyomtatott lapokban megjelent interjúban el is mondhatod, a zenekarról friss információkat és az összes koncerttel kapcsolatos tudnivalót megtalálják a Facebook oldalatokon (aminek a címét ilyen esetekben sose felejtsd el feltűntetni)!

Ha fentieknél is többet szeretnél tudni, mert ezernyi kérdés merült fel most benned, akkor lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zeneipari menedzsment képzésünkre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.

Érdekelnek a zeneipari témájú cikkek? Nem tudod, hogyan növeld a rajongótáborod vagy azt, hogyan építs kontaktlistát? Kattints ide és iratkozz fel ITT és minden pénteken küldünk neked egy magyar nyelvű zeneipari cikket, amit a Zeneipari Hivatal kurzusvezetői kizárólag a hírlevelolvasóinknak írnak!