2016 January 09

“A legjobb hely azoknak, akik a zeneiparral szeretnének foglalkozni” – a Zeneipari menedzsment kurzusról Szenkovits Arshak

“Látom, hogyan kell tervezni egy produkcióval hosszabb távon, milyen stratégiákat lehet felépíteni, hogyan kell gondolkodni, amikor egy tárgyalópartnerrel szemben a saját érdekeimet kell képviselnem vagy milyen cégstruktúrát érdemes egy zenekar mögé helyezni.” Szenkovits Arshak a zenekarának pályáját akarta jobban egyengetni. Kicsit több lett belőle.

A kurzusra azért jelentkeztem, mert bár egy ideje zenélek az egyetem mellett, több zenekarom is volt már, de valahogy egyikkel sem sikerült előrébb lépni. Nem értettem, miért utasítanak el több helyen, mikor azt gondoltam, hogy minden rendben van a produkcióm körül. Sok ilyen pofon után gondolkoztam el azon, hogy lehet, hogy tényleg valamit nem jól csinálok, de nem tudtam, hol lehetne megtanulni mindazt, ami a zene mellett kell az előrelépéshez.

Ekkor találtam rá a Zeneipari Hivatalra, és akkoriban pont volt egy nyílt nap, amire azonnal jelentkeztem is. Már aznap olyan élményekkel és tudással gazdagodtam, hogy tudtam, hogy ide jelentkezni kell. Amit nem is bántam meg.

Arshak_01A kurzus során a hazai és nemzetközi zeneipart ismerhettem meg, olyan példákon keresztül tanultunk, amik valóban aktuálisak. Áttekinthettük a XX. század lemeziparát, megértettük, hogyan és miért lett a bakelitből mp3, hogyan kell egy rendes biot, press kitet vagy rider-t összerakni. Emellett rengeteg terepbejáráson vettünk részt, elmentünk koncerthelyszínekre (A38, Akvárium, MÜPA, Park), lemezkiadóhoz (Universal), fesztiválhelyszínek (Sziget, FesztEger), sőt, a legizgalmasabb az idei Music Hungary konferencia volt, ahol a hazai zeneipar szereplői kerekasztalbeszélgetések során vitatták meg az aktuális problémákat.

Ezek a terepbejárások rendkívül izgalmasok voltak, mert mindig egy helyi programszervező mesélte el, hogyan működik a koncertek szerevezése, hogyan épül fel a programstruktúra, és ebben tényleg az a legjobb, hogy lehet velük ismerkedni, kapcsolatokra lehet szert tenni.

Az iskolai előadások során olyan emberek tartanak órákat, akik aktívan dolgoznak a hazai zeneiparban, és ennek köszönhetően a szemléletem átalakult. Látom, hogyan kell tervezni egy produkcióval hosszabb távon, milyen stratégiákat lehet felépíteni, hogyan kell gondolkodni, amikor egy tárgyalópartnerrel szemben a saját érdekeimet kell képviselnem vagy milyen cégstruktúrát érdemes egy zenekar mögé helyezni.

Az órák során sokszor ért az a bizonyos „WOW” érzés, főként akkor, amikor olyan dolgokra világítottak rá, amiről azt gondoltam, hogy nem feltétlenül fontosak. A kedvencem a marketinges órák voltak, mivel korábban sehol nem tanultam ilyesmit, és nagyon izgalmas volt látni, hogyan kell ilyesminek nekiállni. Úgy érzem, ma már sokkal tudatosabban tudom a produkciómat felépíteni.

A kurzusnak szerves része a konzultáció, ahol Fruzsi személyesen segíti a fejlődést, ötleteket ad ahhoz, merre érdemes vinni a projektemet. Egy ilyen konzultációnak köszönhetem szakmai gyakorlatomat, mert átbeszéltük, hogy milyen típusú munka állna legközelebb hozzám. Emlékszem, Fruzsi már másnap felhívott, hogy talált egy nekem megfelelőt, így kerültem be az A38 hajó Talentométer programsorozat szervezőcsapatába. Ezen a gyakorlaton élőben megismerhettem, hogyan kell egy koncertsorozatot megszervezni és lebonyolítani, és azt kell mondjam, remek kapcsolatokra tehettem szert a munkának köszönhetően.

Emellett Fruzsi más módszerekkel is keresi a diákok számára ideális szakmai gyakorlati helyeket. Egy ilyen kiajánlásnak köszönhetem, hogy Podlovics Péternél gyakornokoskodhatok több diáktársammal, és mellette immár a gyakorlatban tanulhatjuk meg, hogyan kell menedzsmentet építeni a produkciók mögé.

Az oktatásban nagyon tetszik az, hogy gyakorlatorientált, sok az olyan feladat, amit csoportokban kell megoldani. Ezekben az a legjobb, hogy bár a kurzustársak is mind zene iránt érdeklődőek, de annak köszönhetően, hogy máshonnan jönnek, és esetleg más aliparágban szeretnének dolgozni, más irányból közelítjük meg a problémát, és így sokkal többféle megoldási lehetőséget látunk. És akkor még nem is beszéltem arról, hogy mennyi érdekes olvasmányt kaptunk a kurzus során.

Úgy érzem, hogy a kurzusnak köszönhetően sokkal tudatosabban gondolkodom egy produkció kapcsán, megtanultam, hogyan érdemes hosszú távú tervet készíteni, és sokkal több lehetőséget látok, mint korábban. A gyakorlatoknak köszönhetően pedig sok hasznos kapcsolatra és barátokra tehettem szert.

Ez a legjobb hely azoknak, akik a zeneiparral szeretnének foglalkozni. Hatalmas köszönet Fruzsinak, hogy létrehozta és szívvel-lélekkel vezeti ezt az iskolát.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált Zeneipari menedzsment kurzusunk legközelebb 2016. február 23-án indul. A képzésről bővebben az alábbi videóban.